چین اشتهایش برای مصرف گوشت را کنترل کند

جمعه،۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵

احمد عباسی - چین به اتکاء جمعیت بالایش، هم می تواند برای جهان فرصت ساز باشد و هم می تواند تهدید آفرین.

چین اشتهایش برای مصرف گوشت را کنترل کند

بسیاری از کارشناسان معتقدند باید به حاکمان و سیاست گذاران چینی کمک کرد تا با روش های نوآورانه، مسیرمتفاوتی برای نگاه به آینده و حفظ کره زمین داشته باشند.

واقعیت تاسف آور این است که چینی ها مثل بسیاری ملل دیگر، در اجرای سیاست های توسعه ای و نیز سبک زندگی مردم به آمریکا و اروپای غربی نظر دارند. این در حالی است که شرایط جمعیتی چین، الگو برداری کامل از زندگی غربی را برای سیاره مان خطرناک می کند. در چنین کشوری موضوع ساختمان سازی منطبق بر محیط زیست، مصرف انرژی ، میزان آلایندگی و مصرف مواد غذایی مسائل بغرنجی هستند که ساکنان زمین در گرو نحوه برخورد با آن است. به عنوان مثال گفته می شود یک چهارم ذرات ریز مربوط به هوای آلوده  لس آنجلس در آمریکا بخاطر نوع  فعالیت های صنعتی در چین است.

گزارش اخیر هفته نامه اکونومیست به موضوع مصرف گوشت در چین اختصاص دارد.  این گزارش به این موضوع اشاره دارد که

سیاره ما نیازمند این است که چین اشتهایش را برای مصرف گوشت محدود کند.

ولی متقاعد کردن شهروندان چین به این کار بسیار دشوار است. افزایش مصرف گوشت بویژه گوشت قرمز، جنگلهای آمریکای لاتین و پوشش یخی قطب شمال را تهدید می کند. پرورش دام برای تامین گوشت مورد نیاز این جمعیت عظیم، باعث انتشار گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین می شود.

این گزارش می افزاید: درست است که سرانه مصرف گوشت در چین نصف آمریکاست. اما جمعیت یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری چین، موجب مصرف بیش از حد در این کشور شده و تبعات بسیار مخربی دارد.

بر اساس گزارش نهادهای بین المللی، کمتر از دو درصد جمعیت چین، رژیم گیاهی برپایه مصرف میوه و سبزی داشته و گیاهخوار هستند.