دستگیری رئیس سازمان جنگلها به اتهام دریافت رشوه

سه شنبه،۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰

هنوز یک ماهی از پایان سریال هیولا اثر مهران مدیری  و موضوع خیالی "یاران جنگل" نگذشته که رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور به اتهام فساد مالی ودریافت رشوه بازداشت می شود.

دستگیری رئیس سازمان جنگلها به اتهام دریافت رشوه

یکی از موضوعات کنایه و انتقاد این سریال پر مخاطب، اشاره به شرکتی به نام «یاران جنگل» بود که به صورت اسمی با هدف حمایت از محیط زیست تأسیس شده، اما در عمل جنگل‌خواری می‌کند.

به گزارش دریافتی، خلیل آقایی رئیس سازمان جنگلها که پنجم آبان برای ادای توضیحات به دادسرای ویژه کارکنان دولت رفته بود، بازداشت شد و نتوانست در محل کار خود حاضر شود.

مدیر روابط عمومی سازمان جنگلها و مراتع کشوردر این باره گفت که شخص اول این سازمان برای ادای پاره ای توضیحات به دادسرا رفته و به محل کار برنگشته است. هر چند عباس سمیعی مسئول روابط عمومی گفته که این بازداشت ربطی به سازمان جنگل ها ندارد، ولی دادسرای کارکنان دولت دلیل بازداشت وی را رشوه گرفتن اعلام کرد. حالا باید منتظر بود تا اتهام‌های او مشخص شود و معلوم شود آیا در لابه لای آنها، قربانی کردن انفال، معامله بر سر جنگل‌ها و مراتع و منابع ملی و طبیعی وجود دارد؟

خلیل آقایی کهلیک بلاغی متولد ۱۳۳۹ در بیله‌سوار، نماینده حوزه انتخابی مشگین‌شهر در دورهٔ ششم مجلس است و عکس های جنجالی از آن دوران از وی در یادها باقی است. وی کمتر از دو سال پیش و در تاریخ ۱۴ آذرماه ۹۶ با حکم حجتی وزیر جهاد کشاورزی به سمت رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور منصوب شد. خرداد سال ۹۵ و زمانی که آقایی معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی بود در جلسه علنی مجلس، هنگام نطق محمدعلی پور مختار نماینده مردم کبودرآهنگ، با عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل، بر سر موضوعی درگیری لفظی پیدا کرد که به دنبال این درگیری، آقایی یقه اش را با فریاد و عصبانیت پاره کرد. در این هنگام نمایندگان به دور آقایی جمع شدند و یکی از نمایندگان نیز قصد داشت با گرفتن دستش جلوی دهان وی، او را آرام کند، اما ظاهراً قضیه پیچیده‌تر از این بود و بالاخره نمایندگان وی را به بیرون صحن مجلس هدایت کردند.

محمود حجتی این روزها تحت فشار شدیدی قرار گرفته است. روز گذشته خبری مبنی بر استعفای وی در خبرگزاری ها منتشر شد که البته ساعاتی بعد از روی سایتها برداشته شد. آگاهان معتقدند خبر استعفا با این دستگیری بی ارتباط نیست. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری نیز در گفت و گویی با پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری از موانع جدی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی برای تقویت داخلی سازی سخن گفت. هر چند او گفته که محمود حجتی به تقویت ساخت داخل و دانش بنیان فوق العاده اعتقاد دارد، اما این اتفاق نمی افتد. وی ادر این مصاحبه گفته، متأسفانه شبکه‌های سازمان‌دهی‌شده در حوزه‌ی واردات آن‌جا خیلی جدی در حوزه‌ی واکسن و دارو فعال هستند. فقط هم بحث دام و طیور نیست؛ همه‌ی حوزه‌های کشاورزی درگیر این معضل است و عددهای واردات وحشتناک است. «رشا» و «ارتشا» به‌معنای رشوه دادن و رشوه گرفتن از جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی به‌شمار می‌روند که باعث سلب اعتماد و اطمینان مردم نسبت به نظام اجرایی و اداری و از بین رفتن زمینه‌ی رقابت سالم و فاسد شدن کارکنان دولت می‌شود.

دستگیری رئیس سازمان جنگلها به اتهام دریافت رشوه