تخریب 1200 شعبه بانک در ناآرامی‌های اخیر

سه شنبه،۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

در جریان اعتراضات بنزینی 1200 شعبه بانک‌ها در سراسر کشور مورد حمله تخریبگران قرار گرفته که از این تعداد ۷۸۱ شعبه مربوط به بانک های دولتی بوده است.

تخریب 1200 شعبه بانک در ناآرامی‌های اخیر

همچنین ۳۵ شعبه فروشگاه های «جامبو»، ۱۶ شعبه «افق کوروش»، ۱۶ شعبه «رفاه» و ۸ شعبه «اتکا» نیز مورد حمله و تخریب قرار گرفته است. در استان تهران هم به دو فرمانداری، ۲۲ پاسگاه انتظامی، ۳۰ شهرداری، ۲۵ پایگاه بسیج، ۵۶ جایگاه سوخت، ۱۱ اتوبوس، ۳ خودرو امدادی و ۱۵۰ خودرو شخصی حمله شده است. اگر چه هنوز آماری از کشته شده‌ها و بازداشتی‌ها به صورت رسمی منتشر نشده، اما گفته می‌شود ۶۰ درصد بازداشت شده‌ها تحصیلات دیپلم و ۱۵ درصد هم  زیر دیپلم دارند. ۷۱ درصد آنها هم مجرد و ۷ درصد هم دارای سابقه کیفری بوده‌اند. نزدیک به ۷۰ نفر از بازداشتی‌ها هم از اتباع بیگانه و عمدتا کشورهای همسایه بوده‌اند. تعدادی از آنها هم دارای سابقه تکفیری هستند.

بررسی اعتراضات اخیر در کمیسیون ویژه

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به پیشنهاد روسای سه فراکسیون سیاسی مجلس برای پیگیری ابعاد ناآرامی‌های اخیر در کمیسیون اصل ۹۰، گفت که به همراه جمعی از نمایندگان، درخواست تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی حوادث پس از گرانی بنزین را در مجلس ارائه خواهد کرد.

بهرام پارسایی افزود: هفته گذشته روسای سه فراکسیون ولایی، مستقلین و امید جلسه‌ای درباره ناآرامی‌های پس از گرانی بنزین داشتند که در آن جلسه جمع بندی و پیشنهاد آقایان این بود  برای اینکه بشود ابعاد مختلف این مسائل را به شکل قانونی پیگیری کرد آن را به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع دهند. وی افزود: در حال حاضر دو راه حل در این زمینه وجود دارد؛ یا کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع رسیدگی کند یا کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی به ابعاد مختلف ناآرامی‌های اخیر از جمله بررسی کشته شدگان، مصدومان و بازداشت شدگان حوادث اخیر تشکیل شود. به گفته نماینده شیراز، اگر کمیسیون ویژه با رای مجلس تشکیل شود، بررسی حوادث اخیر در این کمیسیون انجام می‌شود و درصورتی که به هر دلیلی این کمیسیون تشکیل نشود، می‌توان طبق پیشنهاد روسای سه فراکسیون سیاسی مجلس موضوع را از طریق کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری کرد.

همزمان الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید مجلس گفته است که تصمیم داریم در چند روز آینده با تعدادی از همکاران مجلس به خانواده کسانی که در ناآرامی‌های اخیر اعضای خانواده خود را از دست دادند یا افرادی از خانواده آن‌ها دچار مصدومیت شدند سرکشی کنیم. چراکه در واقع این افراد هم خانواده و فرزندان ما هستند. حضرتی تاکید کرد: دولت و حکومت هم باید برای تسلی خاطر خانواده‌های کشته شدگان و مصدومان که عمدتا دچار مشکلات اقتصادی هم بودند، این دلجویی را انجام دهند تا این خانواده‌ها خود را بیگانه از نظام تلقی نکنند.