حجم فروش جهانی تسلیحات پنج درصد افزایش یافت

دوشنبه،۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰

تازه‌ترین گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش صلح استکهلم (سیپری) که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد: حجم جهانی فروش تسلیحات در سال گذشته (۲۰۱۸) نسبت به سال پیش از آن با ۴.۶ درصد رشد به ۴۲۰ میلیادر دلار رسیده که شرکت‌های آمریکایی همچنان در آن پیشتازی می‌کنند.

حجم فروش جهانی تسلیحات پنج درصد افزایش یافت

بر اساس این گزارش؛ شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا شامل لاکهید مارتین، بوئینگ، نورثروپ، گرومن، ریتون و جنرال داینامیکز در صدر  فهرست ۱۰۰ شرکت عمده فروشنده تسلیحات جهان قرار دارند.حجم کلی فروش این شرکت ها در سال گذشته (۲۰۱۸) ۱۴۸ میلیارد دلار بوده است که ۳۵ درصد حجم کل فروش تسلیحات جهان را تشکیل می‌دهد.

حجم کلی فروش تسلیحاتی شرکت‌های آمریکایی حاضر در این فهرست رده بندی در سال گذشته با ۷.۲ افزایش (نسبت به سال ماقبل) به ۲۴۶ میلیارد دلار یا ۵۹ درصد کل فروش تسلیحات جهان رسیده است.

"سیپری" می‌افزاید: روند فزاینده ادغام شرکت‌های تسلیحات دفاعی و نظامی در سال ۲۰۱۸ به رخداد عمده ای تبدیل شده است.

به گفته آیود فلورانت مدیر برنامه هزینه تسلیحاتی و نظامی سیپری؛ شرکت های ایالات متحده آماده اجرای برنامه تازه نوسازی تسلیحاتی می‌شوند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده است. شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکا به منظور کسب توانایی تولید نسل نوین سامانه‌های تسلحیاتی ادغام می‌شوند تا بتوانند در رقابت برای جذب قراردادهای دولت آمریکا، در جایگاه بهتری قرار گیرند.