خرس طلایی برلین برای شیطان وجود ندارد

دوشنبه،۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳

شیطان وجود ندارد، فیلمی از محمد رسول‌اف، کارگردان ممنوع الخروج ایرانی برنده جایزه برتر هفتادمین جشنواره بین المللی فیلم برلین شد.

خرس طلایی برلین برای شیطان وجود ندارد

شنبه گذشته، جایزه خرس طلایی در جشنواره برلیناله به فیلم "شیطان وجود ندارد" تعلق گرفت؛ در حالی که این کارگردان بدلیل ممنوعیت خروج از ایران نتوانست در مراسم امسال حضور یابد. باران، دختر آقای رسول‌اف که در این فیلم نقش بازی می کند، جایزه خرس طلایی را به نمایندگی از او دریافت کرد.

فیلم "شیطان وجود ندارد"، که برای پرهیز از سانسور به طور مخفیانه فیلمبرداری شد، روایاتی با موضوع آزادی زیر فشار جبر را بازگو می کند و به مجازات اعدام در ایران می پردازد. هیات داوران جشنواره به ریاست جرمی آیرونز، این فیلم را بر ۱۷ فیلم رقیب ترجیح داد. "جاده نرفته" اثر سلی پاتر، "برلین الگزاندرپلاتز" و "سیبری" از دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

 گزارش آسوشیتدپرس در کنفرانس خبری شنبه سازمان دهندگان یک صندلی خالی با نام محمد رسول اف قرار دادند.

این کارگردان ایرانی در تماس ویدئویی با تلفن همراه در این کنفرانس خبری گفت: "موضوع این فیلم مسئولیت پذیری افراد است. می خواستم درباره کسانی حرف بزنم که از خود سلب مسئولیت می کنند و می گویند که تصمیم ها را افراد بالادست در سلسله قدرت می گیرند. اما آنها می توانند نه بگویند، و این نقطه قوت آنهاست."

به گزارش رویترز، هر فصل فیلم مردی را به تصویر می کشد که برای اجرای حکم اعدام انتخاب شده. برخی از آنها سرپیچی می کنند و برخی اطاعت. اما هر تصمیمی که می گیرند پیامدهای آن، خوب و بد، برای چند دهه در زندگی خود و عزیزانشان بازتاب پیدا می کند.

فرزاد پاک از تولیدکنندگان فیلم گفت که ساخت این فیلم به طور مخفیانه در نواحی دورافتاده روستایی و شبانه در محیط بسته تهیه شد. کاوه فرنام دیگر تولیدکننده "شیطان وجود ندارد" هنگام پذیرش جایزه به این موضوع اشاره کرد که فیلم تا چه اندازه در برلین با استقبال روبرو شده و افزود: "این داستان به ما یادآوری می کند که در جهان دیواری نیست که بتواند قدرت تخیل، قدرت افکار، ایمان و عشق را سد کند."

محمد رسول‌اف تابستان پیش به اتهام "فعالیت علیه نظام و امنیت ملی" از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع شرکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی محکوم شده بود.

جایزه دوم جشنواره یعنی خرس نقره ای به فیلم "هرگز به ندرت گاهی همیشه" اثر الیزا هیتمن فیلمساز آمریکایی رسید. جایزه خرس نقره ای بهترین هنرپیشه زن به پال بیر برای ایفای نقش در "آنداین" تعلق گرفت و خرس نقره ای بهترین هنرپیشه مرد به الیو جرمانو برای بازی در "پنهان شده" رسید. جایزه بهترین فیملنامه هم برای "قصه های بد" به برادران دی اینوچنزو رسید.