خاموشی بنیانگذار گلرنگ

سه شنبه،۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸

محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و مالک شرکت‌های بورسی خوشنام هم‌چون پاکشو، پدیده شیمی قرن، صنعت غذایی کوروش و پدیده شیمی جم، پس از 60 سال تلاش و کار بیوقفه با به جای گذاشتن میراثی ارزشمند، چشم از جهان فروبست.

خاموشی بنیانگذار گلرنگ

بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و عرضه کننده برندهای مختلفی چون گلرنگ، اوه، سافتلن و مالک چند شرکت بورسی و آماده عرضه اولیه به دیار حق شتافت.

محمد کریم فضلی، بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر کشور، متولد هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۱۱ هجری شمسی در شهر تویسرکان (استان همدان) بود. او نخستین فعالیت اقتصادی خود را در حین تحصیل، نزد پدرش که از بازرگانان خوشنام و اهل فضل منطقه محسوب می شد، آغاز نمود.

او شرکت پاکشو را در سال ۱۳۵۱ بنیان نهاد. محصولات اولیه این شرکت با برند گلرنگ و تحت عنوان محصولات شوینده و آرایشی بهداشتی گلرنگ ثبت شدند. شرکت پاکشو از آن زمان تاکنون به‌طور مستمر رشد کرده‌است و امروزه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شوینده در ایران به‌شمار می‌رود. در سال ۱۳۷۰ مهدی فضلی به شرکت پاکشو پیوست و این شرکت با مدیریت وی، کار تولید را توسعه داد. در سال ۱۳۷۴ اولین محصولات جدید شامل انواع شامپو و مایع دستشویی به سبد محصولات گلرنگ افزوده شد.

در سال ۱۳۷۸ با هدف بازاریابی، فروش و توزیع بخشی از محصولات شرکت پاکشو، شرکت گلپخش اول تأسیس گردید و در سال ۱۳۷۹ با توزیع محصولات شوینده با نام تجاری اَوِه رسماً شروع به فعالیت نمود. در همان سال شرکت گلرنگ‌پخش نیز به ثبت رسید تا بخش دیگری از محصولات شرکت پاکشو را که عمدتاً با برند گلرنگ تولید می‌شد، توزیع و پخش نماید. شرکت پدیده شیمی نیلی در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید مواد اولیه، فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر با شرکت پدیده شیمی جم ادغام شده‌است.

فرم کنونی گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد و هم‌اکنون دارای ۵۰ برند فعال می‌باشد، که برای نمونه می‌توان به برندهای گلرنگ، اوه، سافتلن، افق کوروش، اویلا، فامیلا، اکتیو، بایودنت، بارلی، نانسی، هوم پلاس، مرسی و مریدنت اشاره کرد. در سال ۱۳۸۴ شرکت پدیده شیمی پایدار با هدف تولید و عرضه محصولات شوینده و بهداشتی تأسیس شد.

گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۸۶ اولین کارخانه غذایی خود را با نام دالین مهر بنیان نهاد. درهمین سال (۱۳۸۶) مجتمع تولیدی و شیمیایی پاکشو شامل ۵ کارخانه تولیدی با هدف تولید سایر محصولات شوینده از جمله پودر شوینده و مواد اولیه مورد نیاز در شرکت پاکشو، به بهره‌برداری رسید. در سال ۱۳۸۷ پخش پدیده پایدار تأسیس شد؛ این شرکت توزیع محصولات شوینده شرکت پدیده شیمی پایدار را با نام تجاری «اکتیو» آغاز کرد. در سال ۱۳۸۷ دانشگاه جامع علمی کاربردی گلرنگ با هدف ارتقای سطح مهارت کارکنان این گروه، راه‌اندازی گردید. در سال ۱۳۸۷ شرکت مهد سرمایه‌گذاری خاورمیانه، به عنوان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری، فعالیت خود را در زمینه‌های انرژی، معدن و نفت آغاز نمود. در سال ۱۳۸۸ گروه گلرنگ اقدام به راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش نمود. شرکت صنایع سلولزی ماریناسان نیز در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۸ تولید انواع دستمال کاغذی را آغاز کرد. شرکت گلبرگ بهاران در سال ۱۳۹۰ با هدف تولید انواع محصولات غذایی از قبیل روغن، کنسرو، رب گوجه و تن ماهی افتتاح شد.

در همین سال (۱۳۹۰) این گروه، با تأسیس شرکت هلدینگ دارویی گلرنگ، فعالیت در حوزه توزیع دارو را آغاز کرد. شرکت صنعت غذایی کورش که تولیدکننده انواع روغن‌های خوراکی است، در سال ۱۳۹۲ به جمع شرکت‌های این گروه پیوست. شرکت ماسترفوده نیز در سال ۱۳۹۲ با هدف تولید آدامس با برندها، بسته‌بندی‌ها و طعم‌های مختلف برای بازار داخل و خارج کشور تأسیس شد و محصولات این شرکت از پنجم شهریور ماه ۱۳۹۳ روانه بازار شد. در حال حاضر مهم‌ترین برند این شرکت، بایودنت نام دارد. در سال ۱۳۹۳ مجتمع فرهنگی تجاری کورش از سوی گروه صنعتی گلرنگ افتتاح شد. این مجتمع علاوه بر واحدهای تجاری، دارای بزرگ‌ترین پردیس سینمایی ایران است.

صندوق سرمایه‌گذاری ارزش آفرین گلرنگ اسفند ماه ١٣٩۴ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان صندوق سرمایه گذاری فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۹۵ شرکت واسپاری ارزش آفرین گلرنگ (لیزینگ گلرنگ) با هدف ورود به تأمین تجهیزات صنایع بزرگ تأسیس شد.

در سال ۱۳۹۵ شرکت سامان پویش تامین (اسپات) به عنوان تامین‌کننده و تولیدکننده در صنعت تجهیزات خرده فروشی تاسیس گردید.

شرکت کشت و صنعت برنج کوروش، در سال ۱۳۹۶ در حوزه تولید و توزیع برنج ایرانی آغاز به کار کرد. همچنین در سال ۱۳۹۶ شرکت صنعت خشکبار و حبوبات کوروش با هدف گسترده‌تر کردن سبد محصولات غذایی گروه صنعتی گلرنگ تاسیس شد. محصولات این شرکت در سه گروه خشکبار، حبوبات و غلات با برندهای فامیلا، آذوقه و مادلین تولید و عرضه می‌شوند.

شرکت صنعت ماکیان کوروش نیز در سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد. این شرکت در زمینه بسته‌بندی تخم مرغ، تخم مرغ محلی و بلدرچین و کبک مشغول به فعالیت است. شرکت ستاره طلایی سینا به عنوان یک شرکت بازرگانی و خدماتی با برند سورنا (فروشگاه‌های سورنا) در سال ۱۳۹۶ تاسیس شد. شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش (فروشگاه اینترنتی اُکالا) در سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت نمود.

شرکت فامیلی مدرن احداث‌کننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپرفامیلی فعالیت خود را در سال ۱۳۹۶ به منظور ارائه محصولات تندگردش آغاز کرد. شرکت ویرا سیستم پویا (WSP)، مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تاسیس گردید. WSP در حوزه فناوری اطلاعات (IT)، تجارت الکترونیک و تولید نرم‌افزارهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده فروشی (RETAIL) فعالیت می کند. در سال ۱۳۹۷ شرکت سبدگردان کوروش تاسیس شد. این شرکت به عنوان یک نهاد مالی، با جمع‌آوری اطلاعات، سرمایه‌گذاران را از نظر درجه ریسک‌پذیری طبقه‌بندی می‌کند و به هر گروه از سرمایه‌گذاران متناسب با درجه ریسک‌پذیری ارزیابی شده، خدمات سبدگردانی را ارائه می‌نماید. شرکت پرتو شید زمان با گرد هم آیی برخی از نامداران حوزه تبلیغات در سال ۱۳۹۷ پا به عرصه فعالیت گذاشت.

شرکت پدیده پایدار صنعت ساختمان، نیز با هدف تولید محصولات و فرآورده‌های ساختمانی، منطبق با فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۹۷ شرکت طلای ناب کوروش نیز به جمع شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ پیوست که در زمینه تولید زعفران، خرما، نبات و زرشک با برند فامیلا فعالیت می‌کند.

در سال ۱۳۹۸ شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش به عنوان یکی از شرکت‌های عضو گروه صنعتی گلرنگ تأسیس شد. تولید، قطعه‌بندی، بسته‌بندی و توزیع گوشت و مرغ و فرآورده‌های پروتئینی از فعالیت‌های این شرکت است.

چنین قامت بزرگ و ماندگاری از کارآفرینی با کوله باری از خدمت و ارزش آفرینی، دیده از جهان فروبست. راه خطیر ادامه راه او بر عهده مدیران و کارکنان و نظام کسب و کار ایران است.