افزایش ۵۶ درصدی صادرات کالا از گمرک بازرگان

يکشنبه،۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: فروردین امسال ۶۰۹ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار کالا از این مرز صادر شد که ۵۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

افزایش ۵۶ درصدی صادرات کالا از گمرک بازرگان

صادق نامدار اظهار داشت: حجم کالاهای صادر شده در فروردین سال جاری نیز از این مرز ۲۶ هزار و ۱۲۰ تن بود که محصولات کشاورزی، پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: فروردین سال گذشته از طریق مرز بازرگان، کالاهایی به ارزش ۲۱۵ میلیون و ۵۴۱ هزار دلار صادر شده بود که ۲۸ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۷ بود.

وی در ادامه با بیان اینکه کل دنیا با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه شده است، اظهار داشت: در صورت بازگشایی مجدد مرز بازرگان رونق صادرات را شاهد خواهیم بود.

حدود یک چهارم از کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و این استان دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی فعال است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.