طولانی ترین رینگ دوچرخه سواری خاورمیانه کجاست؟

سه شنبه،۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸

کیش طولانی ترین پیست دوچرخه سواری خاورمیانه را داراست و این مزیت، دلیل سفر شماری از گردشگران به کیش و مورد توجه کیشوندان است.

بزرگترین رینگ دوچرخه سواری خاورمیانه کجاست؟

رینگ 54 کیلومتری دوچرخه سواری که دور تا دور جزیره احداث شده، طی سالیان گذشته در نقاطی  بدلیل فقدان وسایل کافی روشنایی و نورپردازی، دارای نقاط کور متعدد بود که به تازگی توسط شرکت عمران، آب و خدمات وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش برای این نقاط تاریک، نور مناسب تامین گردید. همچنین با گذر زمان و بر اثر آفتاب شدید، بخشهایی از پیست دچار آسیب شده بودند که ترمیم آنها به پایان رسید. بازسازی و لکه گیری بخش های آسیب دیده، با آسفالت میکرو سرفیسینگ انجام شده است.

دوچرخه های هوشمند به کیش آمدند

امسال همزمان با  بیستم آبان ماه که به عنوان روز کیش، نامگذاری شده، 250 دوچرخه اشتراکی هوشمند در سطح جزیره قرار گرفت تا علاقمندان در هرجای جزیره از آن استفاده کنند. کیش شهر دوچرخه هاست و از نظر تعداد دوچرخه، سرانه بسیار بالاتری نسبت به سرزمین اصلی دارد. کیش، عابر دوست ترین و دوچرخه دوست ترین نقطه کشور است.

این طرح مربوط به شرکت عمران، آب و خاک، ایستگاه دوچرخه های هوشمند است که با 250 دوچرخه هوشمند آغاز به کار کرد. این دوچرخه ها با هدف تقویت فرهنگ ورزش و حمل و نقل غیر آلاینده به ناوگان دوچرخه های کیش اضافه شده و تعداد آن ها تا پایان سال به 700 دوچرخه می رسد. از ویژگی های این دوچرخهها، استفاده از فناوری های نو در آنها نظیر حذف زنجیر، ترمز دیسکی، فناوری شیفت درایو و بدنه آلومینیومی متناسب با آب و هوای جزیره است. تعرفه ارائه خدمات به صورت پلکانی بوده و برای نیم ساعت 10 هزار تومان، یک ساعت 15 هزار تومان و 1.5 ساعت 20 هزار تومان است. به گفته مسئولان شرکت عمران، آب و خدمات، به زودی تعرفه اشتراک هفتگی، ماهانه و سالانه این دوچرخه ها نیز اعلام می شود.
در سازوکار طراحی شده برای استفاده از دوچرخه های هوشمند، کاربر می تواند با استفاده از اپلیکیشن تجهیزات دوچرخه ها و سایر وسایل حمل و نقل پاک را انتخاب و با اسکن کد موسوم به " کیو آر کد" قفل هوشمند آن را باز و سفر پاک خود را شروع کند.  هزینه سفر نیز از محل کیف پول یا به صورت آنلاین دریافت می شود. در پایان نیز پس از بستن قفل هوشمند و کلیک دکمه پایان، سفر مشتری پایان می یابد.

مزایای فراوان دوچرخه سواری

محیط زیست پاک و سالم در گرو حذف تولید کربن و کاهش مصرف سوختهای فسیلی در کلیه فعالیت های صنعتی و از جمله حمل و نقل است. بر این اساس، به هر میزان که از توسعه خودرو محور دور شده و به سمت شیوه های حمل و نقل منطبق با محیط زیست پیش برویم، سیاره ای دوست داشتنی تر و زمینی زیباتر خواهیم داشت. همه باید تلاش کنیم تا در گذار نسلی و انتقال همه چیز به نسل بعد، رهاورد قابل دفاعی داشته باشیم.

امروزه راه‌های متعددی برای رسیدن به سلامت جسمی و روانی وجود دارد. یکی از فعالیت‌های که در حال حاضر با اقبال بیشتری روبه شده است ورزش دوچرخه‌سواری می‌باشد که علاوه بر فواید زیست محیطی، مزایای بهداشتی و روانی بسیاری نیز دارد.

طراحی محیط ساخته شده از قبیل طراحی خیابان‌ها، کاربری زمین، سیستم حمل و نقل، جانمایی اماکن تفریحی، پارک‌ها و ورزشگاه‌ها از عواملی است که افراد را به فعالیت بدنی ترغیب می‌کنند یا از آن باز می‌دارند. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند افرادی که در محیط‌های سازگار با فعالیت (activity friendly enviroment)  زندگی می‌کنند تمایل بیشتری به فعالیت بدنی در محیط خویش نشان می‌دهند. محیط سازگار با فعالیت، محیطی است که امکان فعالیت بدنی را از طریق فعالیت‌های روزمره و یا ورزش‌های برنامه‌ریزی شده برای افراد فراهم می کند. مواردی چون پیاده‌روهای عریض و تمیز، مسیرهای دوچرخه سواری، مکان‌های ورزشی از قبیل زمین‌های فوتبال یا بسکتبال، محیط‌های طبیعی و زیبا در شکل گیری این محیط و افزایش تمایل شهروندان به فعالیت موثر هستند.

بر اساس کتاب ورزش و محیط زیست، پیاده‌روی و دوچرخه سواری دو فعالیت مهم، ارزان و در دسترس برای همگان هستند. دوچرخه‌سواری فعالیتی هوازی و بسیار سالم است که کمترین فشار را بر مفاصل وارد می‌آورد و از این رو، برای افراد با سنین و درجات مختلف آمادگی مفید است. به نظر می‌رسد پیاده‌روی برای مسیرهای ۲.۵-۲ کیلومتر (۲۵-۲۰ دقیقه) و دوچرخه‌سواری برای مسیرهای ۷-۵ کیلومتر (۲۵-۲۰ دقیقه) مفید باشد.

بر اساس مطالعه‌ای که در کانادا انجام شده، هر شهروند کانادایی به طور میانگین سالانه ۲۰۰۰ سفر کمتر از سه کیلومتر دارد. اگر این سفرها با خودرو انجام گیرند،‌ آثار بسیار مخربی دارد و موجب آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌شود زیرا حرکت خودرو در مسیرهای کوتاه و شلوغ شهر، با ترافیک و توقف‌های زیاد همراه است بنابراین انتخاب پیاده‌روی یا دوچرخه سواری بهترین روش برای افزایش فعالیت و کاهش صدمات زیست محیطی است.