شکست رئیس جمهورغیرمتعارف

جمعه،۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵

بعد از ۵۰ سال فعالیت در عرصه سیاسی و یک عمر بلندپروازی برای نشستن روی صندلی ریاست‌جمهوری آمریکا، جو بایدن با شکست دادن دونالد ترامپ، بالاخره کنترل کاخ سفید را در دست گرفت و چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا شد.

شکست رئیس جمهورغیرمتعارف

بعد از ۵۰ سال فعالیت در عرصه سیاسی و یک عمر بلندپروازی برای نشستن روی صندلی ریاست‌جمهوری آمریکا، جو بایدن با شکست دادن دونالد ترامپ، بالاخره کنترل کاخ سفید را در دست گرفت و چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا شد.

این کارزاری نبود که بتوان آن را پیش‌بینی کرد، آن‌ هم در بحبوحه یک همه‌گیری که ممکن است هر صد سال اتفاق بیفتد و البته ناآرامی‌‌های اجتماعی بی‌سابقه در کشور. بایدن در این رقابت، مقابل رییس‌جمهوری ایستاد که خلاف سنت‌های گذشته آمریکا عمل می‌کرد و غیرمتعارف ترین سیاستمدار آمریکا لقب گرفته بود. اما در سومین تلاش خود برای ریاست‌جمهوری، آقای بایدن و تیمش راهی پیدا کردند تا از موانع سیاسی بگذرند و با فاصله‌ای هر چند اندک در تعداد آرای کالج انتخاباتی ادعای پیروزی کنند. با این حال برآوردها نشان از این دارد که او با اختلافی چند میلیونی در آرای مردمی، ترامپ را پشت سر خواهد گذاشت. این مطلب نگاهی دارد به ۵ دلیل پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، پسر فروشنده ماشین از ایالت دلاور که اصالتی ایرلندی دارد، پایش به کاخ سفید باز شد.

۱ - کرونا دلیل اصلی پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری شاید چیزی کاملا خارج از کنترل او باشد . همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، علاوه بر گرفتن جان بیش از ۲۳۰ هزار نفر از مردم آمریکا، زندگی و سیاست‌ در این کشور را هم تغییر داد. موضوعی که در آخرین روزهای کارزار انتخاباتی به نظر می‌رسید خود دونالد ترامپ هم آن را پذیرفته است. آقای ترامپ در سخنرانی هفته گذشته خود در ویسکانسین،‌ ایالتی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن به شدت افزایش یافته، گفت:‌ " اخبار جعلی، فقط و فقط از کوید حرف می‌زنند." با این حال تمرکز رسانه‌ها بر کوید-۱۹، بیشتر از آنکه به نگرانی مردم در رابطه با همه‌گیری دامن بزند، بازتابی از نوع نگرش‌ آن‌ها در رابطه با نحوه مدیریت بحران توسط رییس‌جمهور بود، مساله‌ای که در نظرسنجی‌ها نتایجی نامطلوب برای آقای ترامپ به دنبال داشت. در نظرسنجی ماه گذشته موسسه تحقیقاتی پیو، وقتی از مردم در رابطه با اعتماد به نفس نامزدها برای مدیریت شیوع کووید-۱۹سوال شد، بایدن با ۱۷ درصد اختلاف بالاتر از ترامپ ایستاد. همه‌گیری کرونا و سقوط اقتصادی که با خود به همراه داشت، ترامپ را از پیام اصلی کارزار انتخاباتی‌اش مبنی بر رونق و شکوفایی دور کرد. این اتفاق همچنین نگرانی‌هایی که بسیاری از آمریکایی‌ها در رابطه با ریاست‌جمهوری او داشتند را هم نشان داد، نگرانی بابت عدم تمرکز گاه و بی گاه او،‌ تمایلش به زیر سوال بردن علم، بی‌برنامه‌گی در مدیریت سیاست‌های بزرگ و کوچک و اولویت بندی حزبی. همه‌گیری کرونا در میزان رضایت‌مندی از ترامپ نقشی کلیدی داشت. بنا بر نظرسنجی‌ موسسه گالوپ میزان تایید عملکرد ترامپ در تابستان حتی تا ۳۸ درصد هم پایین بیاید. موضوعی که کارزار انتخاباتی بایدن از آن نهایت بهره را برد.

۲- کارزار بی‌سر‌و‌صدا بایدن در دوران فعالیت سیاسی خود، به عنوان فردی شهرت پیدا کرده که با حرف‌هایش خود را به دردسر می‌اندازد. گاف‌های بایدن باعث ناکامی او در اولین مبارزه انتخاباتی‌اش برای ریاست‌جمهوری در ۱۹۸۷ شد، همین‌طور در ۲۰۰۷ که دوباره به عرصه این رقابت بازگشت. بایدن در سومین تلاش خود برای ورود به دفتر بیضی شکل کاخ سفید، باز هم مرتکب اشتباهات لفظی شد اما تعداد آن‌ها به اندازه‌ای کم بود که تنها یک مشکل کوتاه مدت به حساب می‌آمدند. این مساله تا حدی به این خاطر بود که خود ترامپ به طور مداوم در مرکز اخبار قرار داشت. وجود موضوعات مهم‌تری از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، ناآرامی‌ها به دنبال مرگ جورج فلوید و شکاف اقتصادی که توجه‌ها را به خود جلب کرده بودند هم تاثیر زیادی داشت. اما دست کم بخشی از اعتبار این مساله را باید به استراتژی هماهنگ کارزار انتخاباتی بایدن داد که با محدود کردن حضور او در برابر مردم و رسانه‌ها، احتمال بروز مشکلات به دلیل خستگی یا بی‌دقتی را پایین بیاورند. چنین راهبری شاید در شرایط عادی که مردم خودشان نگران قرار گرفتن در معرض ویروس نبودند، نتیجه‌‌ای معکوس می‌داد و کنایه‌های تمسخر‌آمیز ترامپ مبنی بر قایم شدن بایدن، اثر منفی خودش را می‌گذاشت. کارزار بایدن تلاش کرد با ایستادن در حاشیه به ترامپ اجازه دهد با حرف‌هایی که به زبان می‌آورد به خودش خیانت کند. رویکردی که در نهایت به نتیجه هم رسید.

۳- هر کس به غیر از ترامپ یک هفته پیش از روز انتخابات، کارزار بایدن آخرین تبلیغات تلویزیونی او را پخش کرد. پیام این تبلیغات بسیار با آن چه در آغاز فعالیت‌های انتخاباتی خود در سال گذشته و در سخنرانی‌اش برای پذیرش نامزدی حزب دموکرات در ماه اوت، مطرح کرده بود، شباهت داشت. بایدن گفت این انتخابات "نبردی برای احیای روح آمریکا " و فرصتی برای آمریکایی‌هاست تا تفرقه و آشوب چهار سال گذشته را پشت سربگذارند. در پس این شعار اما یک حساب و کتاب ساده قرار داشت. بایدن بخت سیاسی خود را با سرمایه‌گذاری روی این ایده امتحان کرد که اقدامات ترامپ به شدت تفرقه‌‌انگیز و تحریک آمیز هستند و آمریکایی‌ها رهبری آرام‌تر و باثبات‌تر می‌خواهند. کاری که دموکرات‌ها موفق به انجامش شدند این بود که انتخابات را به یک نظرسنجی در مورد ترامپ تبدیل کردند. پیام پیروزی بایدن در یک چیز خلاصه می‌شد،‌ این که او "ترامپ نیست". یکی از تکه‌کلام‌های همیشگی دموکرات‌ها در طول کارزار انتخاباتی این بود که در صورت پیروزی بایدن مردم آمریکا می‌توانند هفته‌ها بدون فکر کردن به سیاست زندگی کنند. این یک شوخی به نظر می‌آمد اما در واقع حقیقت در آن نهفته بود.

۴- ماندن در مرکز بایدن در جریان کارزار خود برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، با برنی سندرز و الیزابت وارن از جناح چپ رقابت می‌کرد که کمپین‌هایی سازمان‌یافته با بودجه‌های عالی داشتند و در گردهمایی‌های خود به اندازه یک کنسرت موسیقی راک، جمعیت دور خود جمع می‌کردند. با وجود فشاری که از سوی لیبرال‌ها وارد می‌شد، بایدن به استراتژی میانه‌روی خود پایبند ماند و حاضر به حمایت از نظام سلامت همگانی زیر نظر دولت، تحصیلات دانشگاهی رایگان و وضع مالیات بر ثروت نشد. این رویکرد او باعث شد نظر جمهوری‌خواهان میانه‌رو و ناراضی در جریان کارزار انتخابات سراسری به او جلب شود. رد پای این استراتژی در تصمیم بایدن برای دعوت از کامالا هریس به عنوان معاون خود هم به چشم می‌خورد. او می‌توانست به جای هریس فردی را برای این کار انتخاب کند که از حمایت بیشتر جناح چپ حزب برخوردار است. اما تنها موردی که به بایدن کمک کرد فاصله‌اش را با سندرز و وارن کم کند، مساله محیط زیست و تغییرات اقلیمی بود. شاید سرمایه‌گذاری روی جلب نظر رای‌دهندگان جوان‌تر که این مساله برایشان اولویت داشت به ریسک از دست دادن رای صنایع وابسته به انرژی در ایالت‌های چرخشی می‌ارزید. وارشینی پراکاش، یکی از بنیان‌گذاران جنبش زیست‌محیطی "طلوع آفتاب" در ماه ژوییه گفت: " بر هیچکس پوشیده نیست که ما از برنامه‌های بایدن در دوره‌ای که معاون رییس‌جمهور بود و تعهدات او در گذشته انتقاد داشتیم. اما او به بخش عمده این انتقادات پاسخ داده که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش چشمگیر مقیاس و فوریت سرمایه‌گذاری در این زمینه، اطلاع‌رسانی دقیق در رابطه با نحوه دست‌یابی به عدالت زیست‌محیطی، ایجاد فرصت‌های شغلی و وعده انجام اقدامات فوری اشاره کرد."

۵- پول بیشتر، مشکلات کمتر اوایل سال جاری، بودجه کارزار انتخاباتی بایدن رو به اتمام بود. او وارد جنگی نابرابر با رقیبی شد که تمام دوران ریاست‌جموری خود را صرف جمع‌آوری کمک مالی برای کارزار انتخاباتی‌ خود کرده بود و نزدیک به یک میلیارد دلار بودجه در اختیار داشت. از ماه آوریل به بعد، کمپین بایدن به ماشین عظیم جمع‌آوری کمک‌های مردم تبدیل شد و در ماه مارس از نظر مالی در جایگاه بهتری نسبت به رقیبت خود قرار گرفت. البته ولخرجی‌های کارزار ترامپ هم بی‌تاثیر نبود. کارزار بایدن در ابتدای ماه اکتبر ۱۴۴ میلیون دلار پول نقد بیشتر از کمپین ترامپ در اختیار داشت و توانست جمهوری‌خواهان را در سیلابی از تبلیغات تلویزیونی که تقریبا در تمامی ایالات محل رقابت پخش شد، غرق کند. بایدن در تگزاس، ایالتی که به نظر نمی‌رسید شانس چندانی در آن داشته باشد اما به دلیل برتری مالی نسبت به ترامپ توانست در آن پول خرج کند. البته پول همه چیز نیست. چهار سال پیش بودجه کمپین ترامپ در برابر سرمایه‌ای که هیلاری کلینتون برای فعالیت‌های انتخاباتی‌اش در اختیار داشت، بسیار ناچیز بود. اما در شرایطی که شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های انتخاباتی رو در رو را محدود کرده بود و آمریکایی‌ها بخش بیشتری از وقت خود را صرف دنبال کردن رسانه‌ها در خانه‌های خود می‌کردند، بایدن به دلیل در اختیار داشتن پول نقد بیشتر توانست تا آخرین روز برای رساندن پیام خود به رای‌دهندگان فعالیت کند. برتری مالی به او اجازه داد نقشه انتخاباتی خود را گسترش دهد و در ایالاتی مثل تگزاس، جورجیا، اوهایو و آیووا که زمانی به نظر می‌رسید شانس چندانی در آن‌ها ندارد، سرمایه‌گذاری کند. هر چند بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها نتیجه نداد اما او موفق شد ترامپ را تضعیف کند و علاوه بر پیروزی در آریزونا که زمانی ایالتی قابل‌اعتماد برای محافظه‌کاران به حساب می‌آمد، در جورجیا هم پا به پای ترامپ پیش برود. پول ابتکار عمل و گزینه‌های بیشتری در اختیار کارزارها قرار می‌دهد و بایدن هم با استفاده درست از آن توانست گوی سبقت را از رقیب خود بدزدد.

ادعاهای تقلب در انتخابات دموکراسی را تضعیف می‌کند

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، چهره های ارشد حزب جمهوری خواه را متهم کرده است که با صف کشیدن در کنار دونالد ترامپ در رد نتیجه انتخاباتی که بازنده آن اعلام شد، مشغول تضعیف دموکراسی هستند. رئیس جمهوری سابق آمریکا و چهره محبوب در میان دموکراتها در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس گفت که آقای بایدن "به روشنی برنده" انتخابات امسال شده و "ادعاهای کذب" درباره تقلب انتخاباتی ناشی از یاس آقای ترامپ از شکست است. آقای بایدن شنبه گذشته با توجه به شمارش بخش اعظم آرا از سوی سازمان های معتبر خبری برنده انتخابات معرفی شد اما رئیس جمهور کنونی آمریکا با طرح ادعای تقلب و شکایات متعدد در دادگاه ها از پذیرش آن خودداری کرده است. باراک اوباما گفت: "من بیشتر از این واقعیت نگرانم که سایر مقام های جمهوری خواه، که به وضوح از واقعیت خبر دارند، (با دونالد ترامپ) همراهی می کنند. این یک گام دیگر در جهت مشروعیت زدایی نه فقط از دولت آینده بایدن بلکه به طور کلی نظام دموکراتیک خواهد بود، که پا گذاشتن در مسیری خطرناک است." وی پیش از انتشار کتاب خاطرات تازه اش، "سرزمین موعود"، که ورود او به مجلس سنا و اولین دوره ریاست جمهوری اش را ترسیم می کند، صحبت می کرد. این کتاب قرار است روز ۱۷ نوامبر عرضه شود و اولین جلد از دو کتاب است که دوره کاری او را بازگو می کند.