بازگشت آهوی 5 ماهه به طبیعت زیبای کیش

دوشنبه،۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸

بره آهویی که حدود ۵ ماه زیرنظرمحیط بانان اداره محیط زیست کیش نگهداری شده بود، در پارک آهوان جزیره کیش رها سازی شد.

بازگشت آهوی 5 ماهه به طبیعت زیبای کیش

این آهو یکی از ده ها بره آهویی است که باتصورات اشتباه ساکنان یا گردشگران مبنی بر رها و یا گم شدن درطبیعت در هفته های اول تولد به از آغوش مادرجداشده و به محیط بانان تحویل داده می شوند.

به گزارش اقتصاد کارا، رییس اداره محیط زیست کیش با اشاره به اینکه آهوها، درهفته های اول بعد از تولد، بره های تازه به دنیا آمده ها  را مخفی کرده و گاه تنها درمواقع شیردهی به آنها سر می زنند، گفت: حدود5 ماه قبل این بره آهو به محیط بانان تحویل داده شد و اکنون با مراقبت کافی توان بازگشت به محیط طبیعی را پیدا کرد.

وی آهوي ايراني را از گونه هاي حمايت شده محيط زيست برشمرد و تاکید کرد: آهوانی که به صورت دستی تغذیه می شوند نسبت به آهوانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند مقاومت بدنی کمتری دارند. این بره آهو نیز به علت بیماری مدت بیشتری به مراقبت نیاز پیدا کرده بود.

برای نخستین بار در سال ٦٣ تنها ٣٠ راس آهو به جزيره آورده شد. اما اکنون بيش از ٧۵۰ راس آهو در جزيره كيش وجود دارد. از این تعداد 550 راس به صورت آزاد و 200 راس نیز درحصار پارک آهوان زندگی می کنند. از زماني كه توسعه جزيره به سمت غرب و جنوب نيز كشيده شده، تصادفات جاده اي منجر به مرگ و میرآهوان بيشتر شده است.

از آنجاييكه زيستگاه آهوان در كيش ، نواحي اطراف فرودگاه، بخش جنوبي و جنوب شرقي و غربي جزيره است، رعايت سرعت مطمئن در هنگام رانندگي در اين مناظق تاثير بسزايي در كاهش آمار مرگ و مير اين موجودات زيبا خواهد داشت. برخی افراد نیز غذا یا میوه های مانده و خراب را برای تغذیه آهوها در زیستگاه آنها می گذارند که در ماههای اخیر موجب گزارش بیماری یا مرگ موردی این حیوانات زیبا شده است.