بزرگترین بازار ایران به فروش می رسد

دوشنبه،۰۱ دي ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹

انتشار آگهی فروش بزرگترین بازار ایران به ارزش پایه 85 هزار میلیارد تومان، موضوعی داغ در رسانه های رسمی وغیررسمی کشوردرروزهای گذشته بوده است.

بزرگترین بازار ایران به فروش می رسد

خبرفروش بازاربزرگ ایران معروف به ایران مال، در فضای مجازی هم به هشتگ داغ و پرمجادله ای تبدیل شده است. داستان به یکی از بزرگترین بازارهای ایران گره خورده که در شمال غرب تهران در منطقه 22 واقع شده و متعلق به بانک سامان است.

 حالا در شرایطی که کرونا فضای کسب و کار را به شدت تحت‌تاثیر خود قرار داده است، بازاری در ایران یا به عبارت دیگر بزرگترین بازار سرپوشیده ایران، قرار است از طریق مزایده به فروش برسد. داستان فروش این بازار بزرگ یعنی ایران مال، بی‌تردید داستان بسیار پرکششی در اقتصاد ایران خواهد بود و فصل‌های نانوشته آن، بی‌تردید در تاریخ اقتصادی ایران ماندگار می‌شود. اما ماجرای فروش ایران‌مال چیست؟

بر اساس آگهی منتشر شده بانک آینده می‌خواهد ۱۰۰ درصد سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال را از طریق مزایده به شکل نقد و اقساط بفروشد. این در حالی است که در نیمه شهریور ماه امسال محمد فطانت، مدیرعامل بانک آینده اعلام کرده بود: اصلاح ساختار مالی و نسبت‌های نظارتی به ویژه نسبت کفایت سرمایه و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و سایر روش‌ها و ثبت شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال نزد سازمان بورس، در دستور کار هیئت مدیره بانک آینده بوده که نتیجه آن پس از تایید مراجع نظارتی در زمان تحقق از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 با این حال به نظر می‌رسد بانک آینده تصمیم گرفته است به جای عرضه اولیه سهام ایران مال، 100درصد آن را در آینده ای نزدیک به شکل مزایده واگذار کند. قیمت پایه تعیین شده برای این بازار بزرگ ۸۵ هزار میلیارد تومان است. شاید همین عامل سبب شده است بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به تصمیم اتخاذ شده واکنش نشان دهند. باید توجه داشت که رقم ۸۵ هزار میلیارد تومان، رقم پایه‌ی تعیین شده است و بی‌تردید کسی می‌تواند برنده مزایده باشد که بالاترین قیمت پیشنهادی را به فروشنده ارائه دهد. به عنوان مثال برخی تاکید دارند که اگر هر ایرانی یک میلیون تومان آورده نقدی داشته باشد، تمامی جمعیت ایران در کنار یکدیگر می‌توانند ایران مال را خریداری کنند.

 حسین دهباشی روزنامه نگار در این باره گفته است، قیمت پایه حراج صددرصد ایران مال را گذاشتند ۸۵ هزار میلیارد تومان، یعنی سه و نیم میلیارد دلار، معادل یک بیستم بودجه کل کشور. برخی از مخاطبان می گویند، ساخت یک مجموعه بزرگ تفریحی تجاری در تهران بزرگ که به لحاظ وسعت طرح و کیفیت اجراء، نمونه مشابهی در 40 سال گذشته نداشته، اقدام ارزشمندی است که به ظرفیتهای تهران بزرگ افزوده است. مالکیت عمده این بانک که متعلق به علی انصاری است، نباید دستمایه زیر سئوال بردن و حمله به طرحی شود که در منطقه خاورمیانه بی نظیر و کم نظیر ارزیابی شده است.

با این حال باید منتظر ماند و دید مالک آینده این ابرپروژه کیست و چه فرد یا مجموعه ای به چه قیمتی برنده مزایده خواهد شد؟

درباره بازار بزرگ ایران

بازار بزرگ ایران موسوم به «ایران مال» به عنوان یکی از پنج مال برتر جهان، جزو عظیم‌ترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی است که بین دو کلان‌شهر تهران و کرج واقع شده است. این مجموعه در میان ۳ فرودگاه مهرآباد، پیام و امام احاطه و در شمال غربی تهران بزرگ و حاشیه پارک چیتگر، همجوار دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز و نزدیکی دریاچه خلیج فارس، در منطقه ۲۲ و انتهای اتوبان شهید همت و شهید خرازی در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزار مترمربع ساخته شده است.

پروانه‌ ساختمانی بازار بزرگ ایران در ۹۳/۱/۳۱ با عنوان تغییر نقشه پنجم و بر اساس آخرین پروانه تغییر نقشه صادر شده در ۹۳/۱۲/۱۹ با مساحت کل یک میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۰۴ مترمربع به نام مالک، شرکت توسعه ساختمانی البرز تات صادر شده که تا کنون حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار مترمربع آن ساخته شده است.

در این مجموعه بیش از ۷۰۰ واحد تجاری، ۲۰۰ رستوران و کافی‌شاپ، ۱۲ سالن سینما با ظرفیت ۱۸۰۰ نفر، پیست پاتیناژ، مجموعه استخر و اسپا، سالن‌های اسکواش، سالن آمادگی جسمانی، جاده تندرستی، بولینگ و یک ورزشگاه چندمنظوره نیز ساخته شده است. همچنین در این مجموعه شهربازی، مرکز برگزاری نمایشگاه، هتل بسیار لوکس، کتابخانه عظیم، تالار آینه، نمایشگاه تخصصی خودرو و چند مرکز تفریحی دیگر نیز وجود دارد.

بانک آینده به استناد مصوبه یک‌هزار و یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار، از ادغام بانک تات، ‌مؤسسه اعتباری صالحین و ‌مؤسسه اعتباری آتی، در تیرماه سال ۱۳۹۱ ایجاد شد و بر اساس مجوزهای صادره از سوی بانک مرکزی ج.ا.ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار؛ تحت شماره ۴۴۲۳۲۵ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۸۹۴۸۷۸، در ۹۲/۰۵/۱۶ به ثبت رسید.