شجریان نیاز به خیابان ندارد

شنبه،۰۶ دي ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۱

سه ماه پس از درگذشت خسرو آواز ایران، شورای شهر تهران نام خیابان فلامک درشهرک غرب تهران به نام محمدرضا شجریان تغییر کرد.

شجریان نیاز به خیابان ندارد

اما گویا تنش های ناشی از حساسیت بر روی نام شجریان پایان یافتنی نیست. به طوریکه عده ای معترض با تجمع در خیابان تغییر تام یافته، با رنگ نام شجریان را پاک کردند و روی آن نام محسن فخری زاده را نوشتند. در پی این اقدام، خانواده شهید محسن فخری زاده اعلام کرد که به هیچ عنوان از این اقدام راضی نیستند و ایشان خود از علاقمندان موسیقی اصیل ایران و شجریان بوده است.

در این بیانیه صادره از سوی خانواده شهید فخری‌زاده تصریح شده است که هرگونه تغییر در نام‌ها و نمادهای این عرصه به گفته خانواده او "دور از اندیشه و سیره" آقای فخری‌زاده بوده است.

بازماندگان شهید فخری‌زاده دردر مخالفت با این کار گفته‌اند که شورای شهر قبلا خیابانی را به نام "شهید فخری‌زاده" نامگذاری کرده است.

شورای شهر تهران بعد از فراز و نشیب بسیار و مخالفت‌ برخی مقامات، در نهایت بعد از درگذشت محمدرضا شجریان، از استادهای صاحب نام آواز ایران، خیابان فلامک در منطقه دو تهران به نام محمدرضا شجریان داد. اما بعد از نصب تابلو، شماری به این موضوع اعتراض کردند. پدر مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز هم که در سال ۱۳۹۰ ترور شد در میان معترضان بود. او که به مواضع تند ضد دولت حسن روحانی مشهور است، محمدرضا شجریان را "معلوم‌الحال" و "خائن به ملت" خواند.

پس از آن فرمانداری تهران در واکنش گفت هم نامگذاری خیابانی به نام شجریان غیرقانونی بود و هم اقدام اخیر در تغییر آن غیر قانونی است. عیسی فرهادی فرماندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییر تابلوی خیابان شجریان از سوی معترضان گفت: شورا هیچ مصوبه‌ای برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، برای ما ارسال نکرده است. به گفته فرماندار تهران، تا مصوبه‌ای نیاید و ما آن را تایید و اعلام نکنیم، اقدام در این زمینه قانونی نیست. شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نامگذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست. عیسی فرهادی درباره اقدام معترضان هم گفت "اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی خلاف قانون انجام شده است. خلاف اول را شهرداری انجام داده است و خلاف دوم را کسی که آن را کنده است، مرتکب شده است".

محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در واکنش به تجمع اخیر این معترضان در توییتی نوشت پس از شهادت شهید فخری‌زاده، شورای شهر تهران به احترام این شهید والا مقام نام خیابان صنایع در منطقه ١ (محل کار وی) را با قید فوریت به نام ایشان نامگذاری کرد.

اختلاف بر سر نامگذاری خیابان شجریان

نزدیک به دو سال پیش اعضای شورای شهر تهران تصویب کرده‌اند که شش معبر و مکان عمومی به نام شش هنرمند شناخته شده ایران، عزت‌الله انتظامی، محمدرضا شجریان، غلامحسین امیرخانی، علی نصیریان، داود رشیدی و محمد علی کشاورز نامگذاری شود. اما پس از انتشار خبر تصویب تغییر نامگذاری معابر و اماکن عمومی در جلسه شورای شهر تهران، شماری از محافظه‌کاران مانع اجرای این کار درباره شجریان شدند.

با وجود اعتراض‌ها، چهارم اردیبهشت آن سال محسن هاشمی مصوبه شورای شهر تهران در خصوص تغییر نام خیابان‌ها را به شهرداری تهران ابلاغ می‌کند. اما شهریور ۱۳۹۹ نامه محرمانه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران فاش شد که در آن محسن هاشمی از پیروز حناچی، شهردار تهران، خواسته بود مصوبه شورا، در خصوص تغییر نام خیابانی به نام محمدرضا شجریان را به اجرا در نیاورد.

محمدرضا شجریان در ناآرامی‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در کنار معترضان که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، آنها را "خس و خاشاک" خواند، ایستاد. همزمان با این اعتراضات آقای شجریان ترانه‌ای به نام "تفنگت را زمین بگذار" در حمایت از معترضان خواند و درخواست کردبا معترضان با خشونت رفتار نشود.

شماری از علاقمندان و دوستداران این چهره ممتاز عرصه هنر، می گویند شجریان نیاز به خیابان ندارد. نامگذاری خیابانها و کوچه ها به نام اندیشمندان و بزرگان، نه افتخاری برای آنها بلکه خرید اعتباری برای خود ماست. این افتخار برای مردم است که بگویند در خیابانی زندگی می کنند که به نام فردوسی، سعدی، حافظ، سهروردی و یا شجریانمزین شده است. شجریان در طول حیات خود نیز بارها گفت که نیاز به هیچ تکریمی از سوی مسئولان ندارد و بارها با نامگذاری خیابانی به نامش در زمان حیات مخالفت کرده بود.