بسط مفهوم حاکمیت ملی در ایران هم کیش

چهارشنبه،۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲

همایش ملی ضرورت اعمال حاکمیت ملی با عنوان " ایران هم کیش "، هفتم و هشتم بهمن ماه در جزیره کیش برگزار می شود.

بسط مفهوم حاکمیت ملی در ایران هم کیش

دبیر علمی و اجرایی این رویداد در این خصوص گفت: رویداد چندگانه ایران هم کیش، طی سه روز با حضور صاحبنظران، کارشناسان و اساتید دانشگاه و با پیام تصویری دکتر محمد علی موحد از مفاخر فرهنگی ایران  در این جزیره زیبا و در کنار آبهای خلیج همیشه فارس برگزار خواهد شد.
سعید رضا دوست اظهار داشت: عناصر سه گانه جمعیت دائمی، سرزمین و حکومت مهمترین مولفه های برسازنده دولت ملت های مدرن به شمار می آیند. این رویداد  سعی دارد توجه ها را به این موضوع جلب کند که امروزه، موارد دیگری هست که باید به عنوان عناصر تشکیل دهنده  اضافه شود و مفهوم حاکمیت ملی به این 3 موضوع محدود نشود.  از این منظر به مسائلی چون هویت و حاکمیت ملی، میراث فرهنگی و حاکمیت ملی و بحث هایی چنین پرداخته شده است. این عناصر  که مکمل و مقوم مفهوم دولت ملت مدرن است، به صورت بارز مورد توجه قرار می گیرد.
وی افزود: ایران در قرون مختلف، مورد طمع بیگانگان بوده و متاسفانه در برخی برهه ها مورد دست اندازی هم قرار گرفته و خوشبختانه در بسیاری از برهه ها این اتفاق نیفتاده است. نوار جنوبی و سواحل خلیج فارس و دریای عمان البته بیش از سایر مناطق مورد چشمداشت و دست اندازی بوده است و برای همین کیش، به عنوان پاره ای از خاک زرخیز جنوب برای برگزاری این همایش انتخاب شده است.
وی افزود: سخنرانان این همایش، با تبیین اهمیت و ضرورت وحدت ملی، به طرح مباحثی چون مفهوم دولت - ملت  مدرن، مفهوم استقلال، معناشناسی وطن، حاکمیت سرزمینی، سواحل و جزایر خلیج فارس و سایر مسائل مبتلابه نظیر مالکیت ایران بر جزایر سه گانه، خواهند پرداخت. میربانی کیش برای برگزاری یک رویداد ملی، علاوه بر اهداف کلان فرهنگی، پاسخی عملی به برخی شایعات در خصوص واگذاری مناطق جنوبی کشور به چینی ها خواهد بود که از سوی برخی حنجره های مسموم به گوش می رسد و به نگرانی مردم خوبمان دامن می زند.
سعید رضا دوست درباره دیگر برنامه های این رخداد فرهنگی گفت: روز آغازین رویداد،موضوعات مختلفی به صورت انضمامی مشخص شده است. نگاه به وطن از منظر جامعه شناسی سیاسی، فراز و فرود مفهوم وطن در دوره های تاریخی پیش از اسلام و دوره اسلامی، مفهوم ایران فرهنگی و ایران در گستره جغرافیایی، وطن و سرزمین از منظر حقوق داخلی و بین المللی، وطن در شعر و موسیقی و ... از جمله موضوعات قابل طرح است.
وی در ادامه گفت: مقالات مربوط توسط چهره های مطرح و اساتید شناخته شده داخل و خارج در حال تدوین است و پس از همایش، به سفارش سازمان منطقه آزاد کیش توسط یکی از ناشران برجسته به عنوان کتابی ماندگار در زمینه حاکمیت سرزمینی منتشر خواهد شد و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
دبیر علمی و اجرایی ایران هم کیش با بیان اینکه در برپایی رویداد به رعایت تمامی ضوابط و مقررات بهداشتی توجه کاملی خواهد شد، گفت: برپایی چند کارگاه تخصصی نیز در برنامه رویداد درنظرگرفته شده است. در این رابطه شماری از سخنرانان در کیش حاضر شده و برخی به صورت ویدئو کنفرانس به بیان دیدگاههای خود خواهند پرداخت.
وی در ادامه گفت: نگاههای اغراق شده و یکجانبه گرایانه باید اصلاح شوند. فرهنگ و هنر بخش مهم و جدی است و ما باید تلاش کنیم نگاهها به موضوعات کلان، از عمق و تنوع بیشتری برخوردار گردند.  برای بسط این نگرش نو، مقصود فراستخواه، ژاله آموزگار، علیرضا اسماعیل پور، حسین پیران، هدایت الله فلسفی و محمد یگانه، شمس لنگرودی، ابوتراب خسروی از میهمانان و سخنران این نشست ملی بصورت حقیقی یا مجازی خواهند بود. نکته جالب آنکه، ابوتراب خسروی، ناهید طباطبایی و چند نویسنده برجسته کشور، داستانهایی با محوریت وطن و کیش تولید می کنند و در این شبها داستان خوانی به زبان خود خواهند داشت.
وی افزود: استاد محمد یگانه در زمینه موسیقی مقامی با دوتار در این همایش به اجرای قطعات ماندگار با اشعار شاهنامه  خواهند پرداخت. شاهنامه نباید روایت فارسی و یا نژادگرایانه از زندگی و زیست یک ملت تلقی شود. این اثر یک روایت ایرانی از هستی و زیست مردم، فرهنگ و آئین هاست. همچنین شمس لنگرودی و ابوتراب خسروی به عنوان دو چهره ماندگار شعر و داستان معاصر به سخنرانی و اجرا بپردازند. ادبیات محمل انتقال اندیشه است و این بخش ازهویت ملی در ارتباط با اعمال حاکمیت ملی است.
وی اظهار امیدواری کرد این اقدام، گام نخست در راه بزرگ تقویت و تحکیم وحدت ملی و سرزمینی است که در روزگار کنونی سخت به آن نیازمندیم.
سعید رضا دوست در پایان با اشاره به طراحی نمادی برای رویداد فوق الذکر گفت: به چهره های مطرح که برای اعتلا این برنامه بزرگ متقبل زحمت شده اند، نشان ویژه رویداد ایران هم کیش اعطاء خواهد شد.