ثبت نام 592 نفر در انتخابات 1400

پنج شنبه،۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

طی 5 روز مهلت ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ایران، 592 نفر برای به دست آوردن عالی ترین منصب اجرایی کشور ثبت نام کردند.

ثبت نام 592 نفر در انتخابات 1400

با پایان مهلت ثبت نام، شورای نگهبان از ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد اسامی نهایی نامزدهای انتخابات را اعلام کند. رای‌گیری روز ۲۸ خرداد ماه اعلام شده است. در ادامه نگاهی کوتاه داریم به افراد مشهوری که می‌خواهند هشتمین رئیس جمهورایران باشند.

ابراهیم رئیسی

این دومین بار است که ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند. وی در دوره پیشین انتخابات هم وارد رقابت با حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران شد و با کسب ۳۸ درصد آرا شکست خورد.  ابراهیم رئیسی ۶۱ ساله رئیس قوه قضائیه و عضو مجلس خبرگان رهبری است و گفته که به عنوان نامزد مستقل به صحنه انتخابات آمده است.

علی لاریجانی

علی لاریجانی ۶۴ ساله دیگر سیاستمدار سرشناسی است که  با حضور در وزارت کشور ایران برای انتخابات ثبت نام کرده است. آقای لاریجانی یک روز پیش از این در تماس با روحانیون قم با آنها برای اعلام نامزدی مشورت کرده بود. علی لاریجانی پس از کناره گیری محمد خاتمی از وزارت ارشاد در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی مدتی وزیر ارشاد شد. وی ۱۲ سال رئیس مجلس شورای اسلامی و پیش از آن در دولت محمود احمدی نژاد دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد اتمی بود. او پیش از حضور در دولت آقای احمدی نژاد رئیس سازمان صداوسیما بود. وی در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد اما از بین ۷ نامزد، ششم شد.

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری ۶۴ ساله دیگر سیاستمداری است که در آخرین روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام نامزدی کرد. او در حال حاضر معاون اول دولت آقای روحانی است. وی در دولت محمد خاتمی، وزیر صنایع و معادن (وزارت صنعت، معدن، تجارت امروزی) بود و پیش از آن مدتی استاندار اصفهان بود. جهانگیری در دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس بوده است. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ شرکت کرد اما در زمان رای گیری به نفع حسن روحانی کناره گیری کرد.

محسن هاشمی

محسن هاشمی ۶۰ ساله فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر سیاستمداری است که  داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شده است. آقای هاشمی نزدیک به چهار سال است که رئیس شورای شهر تهران است و پیش از آن مدیرعامل متروی تهران بود. در دوره ریاست جمهوری پدرش، وی مدتی رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس دفتر بازرسی وی بود. محسن هاشمی در دوره هشت ساله جنگ مدتی در خارج از ایران مشغول تحصیل شد و همچنین در تامین جنگ افزارهای مورد نیاز ایران از جمله صنایع موشکی فعالیت داشته است. او همچنین، مدیر انتشاراتی است که آثار هاشمی رفسنجانی از جمله خاطرات وی را منتشر می کند.

محمود احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد، در فاصله سالهای 1384 تا 1392 رئیس جمهور کشور بوده است. او که 65 سال سن دارد، در هنگام ثبت نام گفت که اگر رد صلاحیت شود در انتخابات شرکت نمی کند. محمود احمدی نژاد اهل سمنان بوده و در دولت آقای هاشمی رفسنجانی، استاندار اردبیل شد. او البته از منتقدین جدی آقای هاشمی در سال های پیش بوده است.

سعید جلیلی

سعید جلیلی ۵۶ ساله که اکنون نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است برای دومین بار داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شده است.

وی در دولت محمود احمدی نژاد معاون وزارت خارجه در امور اروپا و آمریکا بود و پس از کنار رفتن علی لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی به این سمت منصوب شد. مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در عمان که به صورت محرمانه انجام می شد در دوره ای بود که آقای جلیلی همزمان مذاکره کننده ارشد اتمی بود و با قدرت های جهانی سرگرم مذاکره بود.

محسن رضایی

محسن رضایی ۶۷ ساله سرلشگر و فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای چهارمین بار به عنوان داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. آقای رضایی در نهمین، دهمین و یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم نامزد شده بود.

محمد شریعتمداری

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوم آقای روحانی استو او پیشتر وزیر وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و در پی مسائلی که احتمال استیضاح وی را در پی داشت، استعفا کرد. وی که 61 سال سن دارد، در دولت سید محمد خاتمی نیز وزیر بازرگانی بوده است. او در سخنان کوتاهش پس از ثبت نام به عنوان مزاح گفت که در حال حاضر وزیر کار است و اگر رد صلاحیت شود، بیمه شورای نگهبان را قطع می کند.

عبدالناصر همتی

 عبدلناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی است. او پیشتر برای مدت کوتاهی سفیر ایران در چین  و پیش از آن رئیس کل بیمه مرکزی ایران بود. همتی 57 ساله اقتصاد خوانده و مدتی هم از مدیران صدا و سیما بوده استو او در مدت ریاستش در بانک مرکزی تلاش کرده تا دلار با انواع روش های مبدعانه، نوسان کمتری داشته باشدو به گفته کارشناسان عملکرد او در بانک مرکزی از سلف خود آقای سیف بهتر بوده است.

حسین دهقان

حسین دهقان  64 ساله از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران انقلاب است. او در دولت یازدهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود و اکنون مشاور مقام معظم رهبری در امور نظامی و دفاعی استو دهقان نخستین فردی بود که زودتر از بقیه، برای حضور در انتخابات بطور اسمی اعلام نامزدی کرد.

سعید محمد

سعید محمد تا چند ماه پیش فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بود و اکنون مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران است. این نظامی 53 ساله، تلاش دارد تا با شعار جوانگرایی توام با اصولگرایی در رقابتها حضور یابد.

عزت الله ضرغامی

عزت الله ضرغامی 62ساله، به مدت 10 سال رئیس سازمان صدا و سیما بوده است. او پیش از آن نیز معاون وزیر ارشاد بوده و در سالهای اخیر به عنوان منتقد دولت روحانی شناخته می شود. ضرغامی هنگام ثبت نام در وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت که می خواهد با کفش کوه، زیر میز مرفهین  و مافیا بزند. او مدعی شده می تواند کشور را بدون بودجه اداره کند.

علی مطهری

علی مطهری 64 ساله، فرزند آیت الله مطهری نظریه پرداز انقلاب است. او که چند دوره نماینده مجلس بوده، بخاطر برخی مواضع سیاسی مورد اقبال نهادهای انتصابی نیستو علی مطهری که چند دوره نماینده مجلس بوده، گفته که در صورت رد صلاحیت، تابع قانون است. او برادر زن علی لاریجانی و از منتقدان او نیز است.

مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان با 67 سال سن، از چهره های منتشب به جریان اصلاح طلبی است که در دوره قبل نائب رئیس مجلس نیز بود. وی در دولت هشتم وزیر بهداشت بود و 4 دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه کاری خود دارد.

عباس آخوندی

عباس آخوندی 64 ساله از چهره های اعتدال گراست که در دولت دهم و یازدهم وزیر مسکن و شهرسازی است. آخوندی  در دولت هاشمی رفسنجانی نیز وزیر مسکن و شهرسازی بود و به لحاظ اقتصادی دارای دیدگاههای لیبرال و از نظر سیاسی اصلاح طلب استو او در اواخر دولت روحانی از سمت خود استعفا داد.

رستم قاسمی

رستم قاسمی از فرماندهان سابق سپاه است که در دولت محمود احمدی نژاد وزیر نفت بود. او نیز به عنوان یکی از چهره های نظامی و اصولگرا در انتخابات پیش رو نامزد شده است.

مصطفی تاج زاده

مصطفی تاج زاده از چهره های شاخص اصلاح طلبی نیز در این دوره نامزد ریاست جمهوری شده استو او از معدود افرادی است که به انتقاد از وضع موجود اکتفا نکرده و برای ریاست جمهوری خود طرح و برنامه داده است. تاج زاده در دولت اصلاحات، معاون سیاسی وزیر کشور بود و بعد از پایان مسئولیتش، بخاطر انتقادات سیاسی مدتی را در زندان سپری کرده است.