آتش بس اسرائیل و حماس

يکشنبه،۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

پس از 11 روز نبرد خونین و شلیک هزاران موشک و گلوله و کشته شدن 232 نفر در غزه و 12 نفر در اسرائیل، جنگ دیگری در خاورمیانه پرآشوب و کابوس زده پایان یافت.

آتش بس اسرائیل و حماس

آتش بس با میانجیگری مصر و فشارهای بین المللی انجام شد و از جمعه 30 اردیبهشت آغاز گردید. دو گروه از میانجگیران مصری که نقشی کلیدی در برقراری این آتش‌بس داشتند، با رهبران فلسطینی در غزه و کرانه باختری و همچنین با دولت اسرائیل مذاکره و گفتگو کردند.

علاوه بر مصر، آمریکا، قطر و سازمان ملل متحد نیز در مذاکرات روزهای اخیر برای پایان دادن به درگیری خونین بین اسرائیل و حماس نقش داشتند. پیش‌تر گزارش‌ها از ورود کامیون‌های بیشتری که حامل کمک‌های اضطراری نظیر مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به غزه بود، حکایت داشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا وعده کمک برای بازسازی غزه در مناطق فلسطینی را داده است. مقام‌های فلسطینی می‌گویند ده‌ها میلیون دلار برای بازسازی این خانه‌ها مورد نیاز است و کار بازسازی سالها طول می کشد.

به گفته مقامات وزارت بهداشت حماس در غزه، در جریان جنگ ۱۱ روزه 232 فلسطینی از جمله ۶۵ کودک و ۳۹ زن در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند. اسرائیل هم گفته که حملات راکتی فلسطینی‌ها حداقل ۱۲ کشته در این کشور برجای گذاشته است.