انتخاب سیزدهم، حکایت راه یافتگان و بازماندگان

يکشنبه،۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۹

با پایان مهلت ده روزه شورای نگهبان، فهرست 7 نامزد تائید صلاحیت شده به وزارت کشور ارسال گردید. فهرستی که شب قبل توسط خبرگزاری فارس وابسته به سپاه بر روی خروجی این رسانه قرار گرفت.

انتخاب سیزدهم و حکایت راه یافتگان و بازماندگان

بر این اساس، شورای نگهبان صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی را تایید کرد. علی لاریجانی رئیس سابق مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی و محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس کنونی شورای شهر تهران، عزت الله ضرغامیرئیس سابق سازمان صدا و سیما، علی مطهری نماینده سابق مجلس، مسعود پزشکیان، عباس اخوندی، رستم قاسمی، مصطفی تاج زاده، محمد شریعتمداری و سعید محمد مشاور فرمانده سپاه از جمله داوطلبانی شناخته شده ای بودند که  بخت با آنها یار نبود و شاید دچار نحسی سیزده شده و رد صلاحیت شدند. رد صلاحیت علی لاریجانی که علاوه بر سابقه وزارت و ریاست صدا و سیما و 3ه دوره ریاست مجلس، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت و مشاور مقام معظم رهبری است، بیش از دیگران موجب تعجب گردید.

مطابق قانون اساسی، ۱۲ عضو شورای نگهبان با نظارت استصوابی و بعد از استعلام از مراجع چهارگانه، برای "احراز صلاحیت" داوطلبان ریاست جمهوری رای‌گیری می‌کنند. برای احراز صلاحیت حداقل ۷ رای نیاز است.

بدنبال اعلام نامزدان مورد تائید قرار گرفته و افراد رد صلاحیت شده، حسن روحانی، رئیس جمهوری در نامه‌ای به رهبر انقلاب از ایشان خواست تا تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد که مورد قبول قرار نگرفت.

مقام معظم رهبری دیروز در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام نمودند، شورای محترم نگهبان بر طبق وظیفه‌ی خودش آنچه را که باید انجام بدهد و لازم میدانست انجام داد، نامزدها را مشخص کرد.  من اولاً لازم میدانم از همه‌ی کسانی که وارد عرصه‌ی نامزدی شدند تشکر کنم. بسیاری از این افراد یقیناً بخاطر احساس مسئولیت وارد میدان شدند. ثانیاً از آن کسانی که صلاحیتشان را شورا تشخیص نداد و احراز نکرد و اینها نجیبانه با این مسئله برخورد کردند از آنها هم تشکر مضاعف باید بکنیم.

مقام معظم رهبری در ادامه افزودند: عدم احراز صلاحیت به معنای بی‌صلاحیتی نیست. عدم احراز صلاحیت معنایش این است که شورای نگهبان نتوانسته تشخیص بدهد که این آقا صلاحیت دارد. نه اینکه تشخیص داده که صلاحیت ندارد، نه، ممکن است صلاحیت بالایی هم داشته باشد اما حالا گزارشها، امکانات، عرض کنم که آشنایی‌های شورای نگهبان نتوانسته این را تشخیص بدهد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.