یک میلیارد دوز واکسن برای کشورهای فقیر

جمعه،۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳
خبر خوب از نشست امسال جی 7

نشست رهبران هفت کشور صنعتی جهان (جی ۷) بیست و یک خرداد در سواحل کورنوال انگلستان با سخنان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و با تمرکزاصلی این نشست بر شیوع ویروس کرونا آغاز شد.

یک میلیارد دوز واکسن برای کشورهای فقیر

به گزارش اقتصاد کارا، پیش از آغاز نشست امسال، اعلام شد رهبران گروه ۷ قرار است برای پایان همه‌گیری ویروس کرونا، یک میلیارد دوز واکسن در اختیار کشورهای فقیر جهان قرار دهند.

بوریس جانسون در افتتاحیه اجلاس با اظهار خوشحالی از برگزاری حضوری نشست امسال، گفت: رهبران گروه ۷ نیاز دارند تا از اتفاقاتی که پس از شیوع ویروس کرونا رخ داد، درس بگیرند و اشتباهاتی که بدون شک مرتکب شده‌اند را تکرار نکنند. به گفته وی این "خوش‌بینی" وجود دارد که اقتصاد کشورها باید بهبود یافته تا به وضعیت پیش از شیوع کرونا بازگردد.

نخست وزیر بریتانیا گفت: آنها باید از نابرابری ناشی از بحران مالی ۲۰۰۸ در حال حاضر و پس از بحران کرونا جلوگیری کنند، تا شرایط بهتری ایجاد شود. آنچه خطر ایجاد می‌کند، وجود یک زخم ماندگار است، و فکر می‌کنم نابرابری‌ها ممکن است ریشه دوانده باشند. اوهمچنین بر فناوری‌های سبز تاکید کرد و آن را راهی برای ایجاد میلیون‌ها شغل برای افراد ماهر عنوان کرد.

رهبران اتحادیه اروپا هم در این نشست حضور دارند و موضوع اصلی این نشست تغییرات اقلیمی و بهبود اوضاع بعد از همه گیری، از جمله ایجاد "یک نظام بهداشتی قوی تر در جهان است که بتواند همه کشورها را در برابر همه گیری ها مصون بدارد."

تخصیص یک میلیارد دوز واکسن رایگان

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  پیش از سایر اعضاء، قول داد که ۵۰۰ میلیون دوز از واکسن شرکت فایزر را  بدون اینکه تعهداتی در بر داشته باشد، در اختیار ۹۲ کشور با درآمد پایین و متوسط و اتحادیه آفریقا قرار خواهد داد. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفت: بریتانیا از هفته های آینده شروع به اهدای واکسن کرونا به کشورهای فقیر خواهد کرد. او در آستانه شروع نشست گروه هفت اعلام کرد که بریتانیا تا سال آینده ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به کشورهای جهان اهدا خواهد کرد. پنج میلیون دوز تا پایان ماه سپتامبر و ۲۵ میلیون تا پایان دسامبر اهدا خواهد شد.

از ابتدای آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان، 175 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده اند که 3 میلیون و 780 هزار نفر جان خود را از دست داده اند. در ایران نیز با 3 میلیون ابتلاء، 81 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.