ورزشکار اروپایی علیه نوشابه آمریکایی

جمعه،۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸

کریستیانو رونالدو از جمله مهم ترین و گران ترین بازیکنان فوتبال در دنیا در جریان یک گفت و گوی خبری، با کنار گذاشتن بطری های قرمز کوکاکولا، خسارتی باورنکردنی روی دست این برند آمریکایی و حامی مالی مسابقات جام ملتهای اروپا گذاشت.

ورزشکاراروپایی علیه نوشابه آمریکایی

این فوتبالیست 36 ساله همیشه، مورد توجه رسانه هاست؛ او بخاطر تعداد گل های ملی که در آستانه عبور از رکورد علی دایی و تبدیل شدن به آقای گل جهان، ممارست در تمرینات طولانی برای حفظ آمادگی بدنی، روابط عشقی، روحیه عصیانگر و حضور در دنیای تبلیغات و رتبه نخست شبکه اجتماعی اینستاگرام با 300 میلیون دنبال کننده، مدام به صدر اخبار رسانه می آید.

رونالدو حدود نیمی از ثروت یک میلیارد دلاری خود را از ورزش و نیمی را از حوزه فعالیت فوتبالی بدست آورده است. او که ستاره برندهای تجاری در دنیای تبلیغات است، سال گذشته با رد درخواست اسپانسری عربستان سعودی برای تبلیغات گردشگری این کشور بار دیگر خبر ساز شد. به ویژه آنجا که گفت بخاطر فقدان آزادی و رعایت حقوق بشر و رفتار غیرقابل قبول در مرگ قاشقچی از این پیشنهاد صرفنظر کرده است. او چند روز پیش، در اقدامی غیرعقلانی در جریان یک مصاحبه خبری، با کنار گذاشتن بطری های کوکا کولا از جلوی میز و برداشتن آب معدنی، موجب 4 میلیارد دلار زیان برای این شرکت آمریکایی شد.

بازیگر عصیانگر دنیای فوتبال در حالی موضع گیری تندی علیه کوکا کولا کرد که 14 سال پیش از جمله مدل های تبلیغی این برند بود و حالا 4 میلیارد دلار به کوکاکولا ضرر زده است. پل پوبگا بازیکن مسلمان تیم ملی فرانسه هم در اقدامی مشابه یک قوطی آبجوی هاینکن که البته غیر الکلی بود را از مقابل خود دور کرد. بعد از آن هم، مانوئل لوکاتلی از تیم ایتالیا در اقدامی مشابه، کوکاکولا را با اب جایگزین کرد.

حالا اتحادیه فوتبال اروپا، نسبت به این کار هشدار داده و اعلام کرده اند، از این پس بازیکنانی که چنین اقدامی را مرتکب شوند، جریمه خواهند شد. برگزارکنندگان جام ملتهای اروپا نیز در بیانیه ای در همین ارتباط به تیم های حاضر در رقابتها یادآوری کرده اند که حمایتهای مالی شرکتها، بخش جدانشدنی و حیاتی در برگزاری رقابتهای ورزشی است.

کارشناسان بر این اعتقادند که هرچند دوران کاهش مصرف نوشابه های گازدار و توجه بیشتر به آب و سایر نوشیدنی های طبیعی فرا رسیده و نقش برگزیدگان و ستاره ها ( سلبریتی ها ) در این حرکت رو به جلو مهم است، اما افرادی که بخشی از درآمدشان ناشی از فرآیند توافق و تبلیغی است که باشگاه و برگزارکنندگان مسابقه به آن رسیده اند، خلل وارد نماید.

حمایت مالی از عناصر ارتباطات بازاریابی است که می تواند در موقعیت های معین، در کنار عناصر دیگر مانند تبلیغات، ارتقای فروش، به عنوان انتخابی سودمند، ابزار لازم ، فروش شخصی، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم را برای تحقق اهداف خاص شرکت ها تأمین کند و باعث موفقیت بازاریابان در محیطی آشفته شود. حمایت­مالی  ورزشی یکی از مهمترین منابع درآمدی در ورزش امروزی است. مفهوم حمایت مالی از ورزش یک پدیده جدید به شمار نمی رود. شروع حمایت مالی از ورزش به سال ۱۸۵۰ میلادی باز می گردد که در آن یک شرکت استرالیایی به عنوان حامی مالی مسابقات کریکت انگلستان درآمد و از این طریق سود زیادی را عاید خود و برگزار کنندگان مسابقه مذکور کرد.

کوکاکولا، نوشابه گازدار پرطرفدار است که در بیش از ۲۰۰ کشور جهان به فروش می‌رسد و روزانه حدود 8/1 میلیارد بطری کوکاکولا در جهان مصرف می‌شود. این نوشابه محصول شرکت آمریکایی کوکاکولا است و یکی از نمادهای فرهنگی کشور ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آید. نام این نوشیدنی متشکل از نام دو مادهٔ اولیه سازندهٔ آن یعنی کوکا (برگ گیاه کوکا) و کولا (دانه‌های گیاه کولا به عنوان منبع کافئین) می‌باشد. شرکت کوکاکولا کنسانتره این نوشیدنی را به صورت انحصاری تولید کرده و به تولیدکنندگان طرف قرارداد خود در سراسر جهان می‌فروشد. هرچند که نوشیدنی‌های مختلفی با طعم‌هایی مشابه کوکاکولا توسط شرکت‌های دیگر هم تولید می‌شود اما فرمول کنونی کوکاکولا همچنان به عنوان یک راز تجاری مخفی مانده‌است. کوکاکولا از شناخته شده‌ترین نام‌های تجاری در جهان و دومین واژه شناخته‌شده زبان انگلیسی در جهان است. نام تجاری کوکاکولا پس از اپل و گوگل سومین نام تجاری با ارزش در جهان است و ارزش آن بیش از ۶۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در بسیاری از کشورهای غربی این نوشابه به صورت کوتاه ‌تر، کُک (Coke) نامیده می‌شود. در خاورمیانه و ایران نیز نام آن به اختصار کوکا گفته می‌شود.

منبع: وبسایت مدیریت رسانه