دولت سیزدهم با ابراهیم رئیسی

دوشنبه،۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران با مشارکت 48 درصدی واجدین رای در کشور و با انتخاب سید ابراهیم رئیسی پایان یافت.

دولت سیزدهم با ابراهیم رئیسی

آیت الله ابراهیم رئیسی که در سالهای اخیر ریاست قوه قضائیه را عهده دار بوده، با اخذ نزدیک به 18 میلیون رای و با فاصله زیاد با سه نامزد تائید صلاحیت شده دیگر برای 4 سال به ریاست قوه مجریه ایران برگزیده شدو

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات تعداد ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در آن شرکت کرده‌اند که با این حساب میزان مشارکت ۴۸.۸ درصد بوده است.

ابراهیمرئیسی نیز با به دست آوردن نزدیک به ۶۳ درصد از آرای انتخاباتی در رقابت با عبدالناصر همتی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، به پیروزی دست پیدا کرده است.

میزان آرای رای باطله در انتخابات امسال،  ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۶۸۰ رای بود.  محسن رضایی نیز بیش از سه میلیون و چهارصد رای به دست آورد. عبدالناصر همتی هم با ۲ میلیون و چهارصد رای و امیرحسین قاضی زاده هاشمی با ۹۹۹ هزار رای در مقام‌های بعدی قرار گرفتند.

بنا به گزارش وزارت کشور در انتخابات امسال بیش از 30 میلیون نفر شرکت نکرده اندو رقم مشارکت در شهر تهران نیز 26 درصد و کمتر از دیگر نقاط کشور بوده است.

پس از اعلام نتایج، حسن روحانی رئیس جمهوری و سایر رقبای به رئیس جمهور بعدی کشور تبریک گفتند. ابراهیم رئیسی امروز در نخستین مصاحبه خبری، ضمن سپاسگزاری از مردم گفت که می خواهد تمام تلاش خود را برای بهبود معیشت مردم به کار بگیرد و با فساد مبارزه کند. او همچنین گفت که دولت او به برجام پایبند خواهد ماند اما حاضر نیست با رییس جمهور آمریکا دیدار کند.

دولت سیزدهم با ابراهیم رئیسی