اندازه بازار شرکتهای دانش بنیان

جمعه،۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳

براساس آخرین آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور در روند روبه رشد سالهای اخیر به عدد ۵۵۴۷ شرکت رسید.

اندازه بازار شرکتهای دانش بنیان

به گزارش اقتصاد کارا ، از این تعداد 500 شرکت از نوع "شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای نوع 1"، 624 شرکت از نوع "شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی نوع 1"، 1393 شرکت از نوع "شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای نوع 2" و 3030 شرکت از نوع "شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی نوع 2" هستند.

در شرکت‌های دانش‌بنیان به تفکیک حوزه فناوری نیز "فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای" با 1418 شرکت بالاترین سهم را در اختیار خود قرار داده است و بعد از آن "ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته" با 1267 شرکت و "برق و الکترونیک،‌ فوتونیک، مخابرات" با 1111 شرکت در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ "وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی" نیز با 199 شرکت کمترین سهم را در میان شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور که زمزمه باقی ماندنش در این پست در دولت آینده نیز مطرح است، در گفت و گویی اعلام کرده که در 4 سال گذشته، 2 هزار نخبه به کشور بازگشته اند. البته او به این نکته اشاره نکرد که در این مدت چه تعداد متخصص و تحصیلکرده از ایران خارج شده اند.

به گفته این مقام مسئول، میزان فروش محصولات شرکتهای دانش بنیان در سال گذشته، از مرز 120 هزار میلیارد تومان گذشته است.