محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه شد

جمعه،۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸

مقام معظم رهبری، طی حکمی، غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای را به عنوان رئیس قوه قضاییه و جایگزین ابراهیم رئیسی منصوب کرد.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه شد

حضرت آیت الله خامنه ای ، با افتخارآمیز خواندن عملکرد ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه، آقای محسنی اژه‌ای را به واسطه "تجربه‌ گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ درخشان در امر قضا" به ریاست دستگاه قضایی ایران منصوب نمود.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان معاون اول قوه قضائیه، دو هفته پیش گمانه‌زنی‌ها درباره ریاستش بر قوه قضاییه را رد کرد و گفت: "همه این‌ها شایعات است."

رئیس جدید قوه قضائیه با 65 سال سن، از چهره‌های مهم امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی است و به پرونده های حقوقی مهمی رسیدگی کرده است.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بعدی که خود پیشتر رئیس قوه قضائیه بود، در پیامی به آقای اژه‌ای از ریاست او بر قوه قضاییه استقبال کرده و سوابق درخشان علمی، عملی و قضایی این جانشین خود را ستایش کرده است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم در پیام تبریک خود به شکل مشابهی "سابقه درخشان" آقای اژه‌ای در قضاوت را ستوده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای  که زاده اصفهان است، از طلبه‌های مدرسه حقانی است که مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ وارد فعالیت‌های قضایی و امنیتی شد و همه عمر کاری خود را در این سمت‌ها مشغول بوده است. آقای محسنی اژه‌ای به گفته خودش در سال ۱۳۵۱ طلبه شده و مدتی در اصفهان بوده و سپس به مدرسه حقانی در قم رفته است. مدرسه‌ای که محمد بهشتی در ایجاد آن نقش داشته و تعداد زیادی از شاگردانش پس از انقلاب ۱۳۵۷ سمت‌های قضایی و امنیتی گرفتند.

او در سال ۱۳۶۲ و با تاسیس وزارت اطلاعات غلامحسین محسنی اژه‌ای به این وزارتخانه رفت. همچنین از سال ۶۴ تا ۶۷ نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات بود. در سال ۶۷ هزاران زندانی سیاسی مخفیانه اعدام شدند.

اژه‌ای چند سال پیش درباره انتقادها از دستگاه قضایی ایران در آن مقطع گفت که دهه ۶۰ مظلوم ماند. او در دهه ۱۳۷۰ نیز قاضی پرونده‌های جنجال برانگیز بسیاری نظیر محاکمه کرباسچی و تخلفات بانک صادرات بود.

محسنی اژه‌ای سال ۱۳۸۴ و با پیروزی محمود احمدی‌نژاد، وزیر اطلاعات شد. برکناری او از این وزارتخانه در سال ۱۳۸۸ یکی از جنجال‌های دولت احمدی‌نژاد بود و در پی آن، دادستان کل کشور و بعدتر هم معاون اول قوه قضاییه شد. محسنی هشتمین رئیس قوه قضائیه در تاریخ 43 ساله جمهوری اسلامی است.