انتصاب سکاندار جدید شورای عالی مناطق آزاد

جمعه،۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱

بعد از مدتها بلاتکلیفی در وضعیت مدیریت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، در نخستین روز مهرماه و پس از شایعات و گمانه زنی های فراوان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، طی حکمی سعید محمد را به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد

انتصاب سکاندار جدید شورای عالی مناطق آزاد

سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیاء، که نامزد ریاست جمهوری انتخابات امسال بود و موفق به تائید صلاحیت از سوی آن شورا نشد، بدلیل اعلام حمایت از ابراهیم رئیسی، اکنون اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را به دست می گیرد؛ مناطقی که با چالش ها و مشکلات فراوان دست به گریبانند و بدلیل مسائل فراوان، در دستیابی به اهداف خود به موفقیت لازم نرسیده اند.

در حکم صادره از سوی احسان خاندوزی، با اشاره به ضرورت توجه به اهداف تحول گرایی و محوریت تولید ملی و برون گرایی ازسعید محمد خواسته شده برای تحقق راهبردهای تقویت جذابیت های قانونی و مقرراتی مناطق برای تولید کنندگان و صادرکنندگان به ویژه تسهیل کامل کسب و کار و برخورداری از معافیت های مالیاتی وگمرکی، ارائه پیش نویس لایحه اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، تکمیل رویه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر محصور بودن مناطق و استقرار گمرک در درب های خروج و اتصال به سامانه های حاکمیتی و تمرکز بر کیفیت (نه گسترش کمی) مناطق آزاد با هدف تحقق بند (11) سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تلاش نماید.

در حکم صادره، رصد دقیق عملکرد مناطق در گسترش صادرات و افزایش پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه و ترغیب سرمایه گذاری و مشترک، وضع قواعد عزل و نصب مدیران شایسته برای مناطق و شفافیت عملکردی مالی برای سازمان منطقه، اصلاح نظام درآمدی سازمان های مناطق با هدف کاهش تمایل به واردات و واگذاری اراضی، تقویت مدیریت متمرکز مناطق و حذف ناهماهنگی ها با اجرای ماده (65) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، ایجاد ظرفیت دور زدن تحریم های ظالمانه و نقش آفرینی در توسعه جوامع محلی، توانمندسازی و کاهش محرومیت ؛ تمام توان خود را مصروف نماید و متناوباً گزارش شش ماهه و یک ساله عملکرد مناطق به اطلاع دولت و مجلس برسد مورد تاکید بوده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و‌ ویژه اقتصادی، سعید محمد متولد 1347 و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، مدیرعاملی سپاسد (وابسته به قرارگاه خاتم)، مدیرعاملی گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه) و ریاست هیئت مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران را در کارنامه خود دارد.

وی در سال 1393 تندیس برنز جایزه بین‌المللی پروژه برتر در سطح مگاپروژه را از «انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه» (IPMA) کسب کرد و در سال 1392 تندیس بلورین جایزه ملی پروژه برتر در سطح مگاپروژه را از «انجمن ملی مدیریت پروژه ایران» را از آن خود نمود.  سعید محمد از سال 1375 عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران بوده و از سال 1388 عضو انجمن تونل ایران است. دبیرجدید شورایعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از سال 1389 تاکنون عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین بوده است.

ناظران اظهار امیدواری می کنند، سعید محمد که در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده و با درجه دکترای مهندسی در این رشته با گرایش راه و ترابری از دانشگاه تربیت مدرس دانش‌آموخته شده‌، با نگاه کلان و البته عملگرا، با جذب متخصصان و نخبگان، بتواند بخشی از مشکلات انبوه مناطق آزاد و ویژه کشور را حل کند؛ مناطقی که قرار بوده سکوی همتراز سازی اقتصاد ایران با جهان باشد و به دلائل عدیده از عهده ماموریتهایشان برنیامده اند.

این درحالی است که با مصوبه سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۲۰ منطقه آزاد و ویژه به جمع مناطق فعال کشورافزوده شد و بدین ترتیب مجموع مناطق آزاد و ویژه به ۶۲ منطقه رسیده است. پیش از این ۸ منطقه آزاد تجاری درکشور وجود داشت که با تصویب ۷ مورد از هشت مورد پیشنهاد شده درلایحه مورد اشاره ، تعداد مناطق آزاد کشور به ۱۵ مورد افزایش یافت. همچنین با تصویب ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی تعداد کل مناطق ویژه با لحاظ ۳۴ منطقه‌ای که هم اکنون درکشور فعالند، تعداد این مناطق به ۴۷ مورد رسید.

گفتني است؛ پیش از این «حمیدرضا مومنی» سمت دبیری شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور را برعهده داشت. مومنی پیشتر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بود و پس از بازنشستگی مرتضی بانک در اواخر سال گذشته، توسط رئیس جمهور به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد.

لازم به ذکر است، تا کنون همه نامزدهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری به جز سعید جلیلی که گفتمان اصولگرایی داشته اند، مسئولیت های مهمی را عهده دار شده اند. در حال حاضر، محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران، امیرحسین قاضی زاده به عنوان رئیس بنیاد شهید وعزت الله ضرغامی به عنوان وزیر گردشگری مسئولیت دارند.