ماجراهای عشقی در بورس

جمعه،۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴

یک روز پس از آغاز به کار رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص کل دوباره رخت قرمز بر تن کرد و با ریزش حدود ۱۳۰۰ واحدی در سطح یک‌میلیون و ۴۳۶‌هزار واحد قرار گرفت. اتفاقی که برخی از اهالی اقتصاد و رسانه با ظنز و مطایبه، با تعبیر شکست عشقی بورس از آن یاد کردند.

ماجراهای عشقی در بورس

این ریزش در حالی اتفاق افتاد که با روی کار آمدن مجید عشقی، کورسوی امیدی در دل سهامداران ایجاد شده بود که شاید با تغییر رئیس قبلی سازمان بورس و انتخاب گزینه مورد نظر دولت، وضعیت بازار سرمایه هم تغییر کند و دوباره بورس روی خوش خود را به سهامداران نشان دهد. اما این خوش‌بینی تنها یک روز دوام داشت و بعد از رشد ۴۰‌هزار واحدی شاخص در روز شنبه، دیروز بار دیگر بازار سرخ‌‌‌پوش شد و ۱۳۰۰ واحد ریزش کرد. اما واکنش سهامداران فعال در فضای مجازی به این وضعیت قابل‌‌‌توجه و جالب بود.

در ادامه ریزش های پیاپی که در مدت کمتر از یکماه گذشته در بورس رخ داد، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار و همچنین سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی برای پاسخگوی در مورد وضعیت بازار سرمایه نزد نمایندگان رفتند. عشقی در این روز از لزوم برنامه ریزی برای مدیریت نوسانات کوتاه مدت، برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار بدهی و همکاری بورس و بانک مرکزی، رشد سودآوری ۷۰ درصدی شرکتهای فعال بورسی و تسریع وضعیت شرکتهای حقوقی سخن گفت و تاکید کرد تلاش می کند تا اعتماد سعامداران را بازگرداند.

همچنین احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، بر این نکته تاکید کرد که کمک به سرمایه گذاران خرد وظیفه دولت است و وضعیت بازار سرمایه با همکاری همه وزارتخانه ها بهبود می یابد.

روز گدشته نیز خبری در خصوص بورس منتشر شد که کمی نگران زا بود.علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت برای جبران کسری بودجه، اوراق می‌فروشد که البته کار منفور و بدی نیست و مجبور است اینکار را انجام دهد.

 وی گفته است: البته ممکن است اوراق‌فروشی باعث ریزش بورس شود. مهم این است که دولت برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض نکند که این کار را نمی‌کند، چون آثار تورمی زیادی دارد.

برآورد زیان مردم

پس از ریزش‌های مکرر بازار سرمایه در دو سال گذشته و اظهارنظرهای ضد و نقیض مسوولان بورسی، نهایتا نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و ارکان آن را کلید بزنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه 11 آبان قوه‌مقننه با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار با 174 رای موافق، 8 رای مخالف، 8 رای ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه ضمن قرائت گزارش مربوطه اعلام کرد؛ عدم رعایت تشریفات قانونی در نحوه دعوت و تشکیل جلسات رسمی شورای عالی بورس و اوراق بهادار منجر به ممانعت از اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون شد. وی همچنین در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها با اشاره به برخی تخلفات محرز در بورس گفته است: یکی از موارد تخلف این بوده است که یک شرکت کاغذی با سرمایه 200 میلیارد تومانی ثبت و به قیمت 3200 میلیارد تومان به مردم فروخته شد، یکی از موارد مهم دیگر این است که چرا شاخص بورس تهران که سال گذشته از 2 میلیون واحد هم فراتر رفته بود بعد از آن بیش از 30 درصد سقوط کرد و در این سقوط به ارزش 70 میلیارد دلار سرمایه مردم آب شد. پرسش مجلس این است که گزارش‌های مالی بورس، گردش مالی، میزان مالیات، حق کارگزاری‌ها به چه میزان است و درآمدهای حاصل از معاملات سال گذشته در کجا سرمایه‌گذاری شده است؟ همچنین شرکت‌های حقوقی بزرگ سال گذشته چقدر درآمد کسب کردند؟ باید مشخص شود که آیا دولت به دنبال رفع کسری بودجه در این بازار است یا خیر؟