تغییر مدیران عامل مناطق آزاد کیش و قشم

دوشنبه،۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
دو انتصاب مهم در یک روز

مدیران عامل مناطق آزاد کیش و قشم در یک روز کاری و در دو برنامه مجزا که در کیش و قشم برگزار شد، تعویض شدند و جای خود را به افراد تازه دادند.

مناطق آزاد کیش و قشم

سعید محمد که نزدیک به دو ماه است به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آمده و سکانداری این مجموعه بزرگ را عهده دار گردیده، دیروز افشار عبداللهی را بجای علی درویش پور و محمدرضا نوایی لواسانی  را به جای جعفر آهنگران، منصوب کرد. علی درویش پور و جعفر آهنگران در زمره مدیرانی بودند که در آخرین ماههای دولت پیشین و در شرایطی خاص عهده دار این مسئولیت ها شدند و در این دوران گذار، از اختیارات لازم و حداقلی نیز برخوردار نبودند.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه در سفر صبح دیروز خود به قشم، گفت که بسیاری از دولتمردان به مناطق آزاد به چشم حیاط خلوت نگاه کرده اند و این موضوع یکی از دلایل مهم دست نیافتن مناطق آزاد به اهداف خود بوده است. به گفته این مقام مناطق آزاد باید حیاط خلوت مردم شوند. او همچنین در سخنانش به لزوم توجه فعال کردن سرمایه گذاران و نیز توجه به مردم تاکید کرد و درباره مدیرعامل جدید گفت: او در دیپلماسی اقتصادی توانمند است.

افشار فتح اللهی سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: تبدیل شدن قشم به هاب انرژی منطقه، تغییر رویکرد اقتصادی از محلی گرایی به منطقه گرایی و فرامنطقه ای و بهره گیری از ابزارهای تامین مالی نوین از اولویت های ویژه این سازمان خواهد بود.  او افزایش اعتماد بین مردم و سازمان منطقه آزاد قشم، تحقق اقتصاد دریامحور، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و کوتاه کردن فرآیند صدورمجوزها با هدف مبارزه با فساد را از دیگر برنامه های خود اعلام کرد.

سعید محمد در آئین معارفه و تودیع در کیش هم گفت که مناطق آزاد بر اساس ارزیابی ها، در دوره های گذشته در شاخص های اشتغال، سرمایه گذاری و تولید در پائین ترین میزان قرار داشته اند. وی سرپرست جدید سازمان منطقع آزاد کیش را فردی دانست که در عرصه های سرمایه گذاری و اقتصادی کار کرده و این موضوع می تواند در تحول بخش سرمایه گذاری کیش موثر باشد.

محمدرضا نوايي لواساني، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، محور مدیریتی خود را در جزیره کیش، حمایت از کار آفرینان عنوان کرد و اظهار داشت: باید در فرایند حمایت از کار آفرینان شفافیت سرلوحه کار قرار گیرد و امضاهای طلایی حذف شود. وي، از اصلاح فرایند ها و هدایت جزیره به سمت بهشت کار آفرینی خبر داد و گفت: پس از گذشت سال ها از تاسیس منطقه آزاد کیش، این جزیره باید مهد کارآفرینی می شد، متاسفانه تا کنون این مهم تحقق نیافته است. وی، حذف معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد را بد عهدی در امانت داری کیش عنوان کرد و گفت: واگذاری برخی از شرکت ها که نقش مهمی در رونق بخشی جزیره داشت، مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است. این مقام مسئول در کنار مباحث اقتصادی، به منافات برخی موضوعات در کیش با انقلاب اسلامی و نیز توفیق رزمندگی در جبهه حق در یکی از یزرگترین جنگهای اقتصادی دنیا علیه کشورمان را یک موهبت الهی دانست.

محمدرضا نوایی لواسانی  متولد 1359، دارای مدرک دکتری است. از مهمترین سوابق کاری وی می توان به رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری رویای روز کیش، مشاور معاون رئیس جمهور در بنیاد شهید در امور شهدای ترور ، مدیر عامل هولدینگ دیدار ایرانیان (کارگزار اصلی شهرداری تهران)، رئیس هیئت مدیره شرکت لیزینگ دی و عضو هیئت مدیره شرکت نوسازان شهر تهران اشاره کرد.

افشار فتح اللهی متولد 1354، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز با مدرک دکتری روابط بین الملل، معاون امور حقوقی و مجلس و استانهای وزارت صمت در دوران وزارت رضا رحمانی بوده و در حوزه صنعت و معدن فهرست بلندی از مسئولیت ها و فعالیتها را است.

لازم به ذکر است کمتر از یکماه پیش، مدیرعامل منطقه آزاد اروند نیز توسط سعید محمد منصوب شد. مدیرعامل جدید منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند در خوزستان، محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم است. ناظران می گویند، اکنون و با این انتصابات، نگاه به تغییرات احتمالی در سایر مناطق آزاد مهم نظیر چابهار، ارس و انزلی است.