چرا ارابه مرگ تولید می کنید؟

شنبه،۲۵ دي ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹
در حادثه بهبهان، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد

بروز یک تصادف زنجیره ای خودروها در بهبهان با مرگ 5 نفر و زخمی شدن 40 نفر به سرخط حوادث جاده ای کشور در دیماه 1400 تبدیل شد.

چرا ارابه مرگ تولید می‌کنید؟

با فروکش کردن آلام و دردهای ناشی از آسیب جانی هموطنان عزیز، این بار خبر تازه ای از این تصادف مرگبار مطرح شد و آن این بود که در این تصادف بلند، ایربگ تمام خودروهای آسیب دیده بازنشده بودند و ایربگ های عمل کرده متعلق به خودروهای خارجی بود. اینجا بود که بار دیگر، حادثه بیستم دی در جاده بهبهان و عملکرد خودروسازها که با وجود افزایش مکرر قیمت، هیچگونه رشد کیفی را دنبال نمی کنند، به موضوع مهم در رسانه ها تبدیل شد.

سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی کشور با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: در حادثه بهبهان، حتی یک ایربگ از 59 خودرو تولید داخل، باز نشده بود.  وی همچنین گفت: چرا خودروسازان کشور، ارابه مرگ تولید می کنند؟چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. این‌که بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است، اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟

داریوش عباسی صاحبنظر رسانه درباره این اتفاق تلخ به خبرنگار ما گفت: در شرایطی که سالهاست واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شده و در غیاب رقابت، انحصار چندسویه ای برای خودروسازان داخلی ایجاد شده، باز هم می بینیم که توجه به کیفیت و ایمنی در صدر اولویت خودروسازان نیست و صدای همه درآمده است. به گفته وی اگر به کیفیت توجه می شد و نظارت های لازم صورت می گرفت، اینگونه نبود که به استناد سخنان پلیس، حتی ایربگ یک خودرو داخلی هم باز نشود. از ابتدای امسال نزدیک به 12 هزار نفر در جاده های کشور جان خود را از دست داده اند. در این رابطه رعایت مقررات توسط رانندگان، ارتقای ایمنی خودروها و اصلاح نقاط حادثه خیز می تواند منجر به کاهش حوادث جاده ای شود.