نامه سرگشاده سهامداران متضرر به رئیس جمهور

شنبه،۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳

فعالان اقتصادی و سهامداران بورس با ارسال نامه سرگشاده ای به ابراهیم رئیسی، از وی خواستند تدابیر لازم برای جلوگیری از افت مداوم ارزش سهام را بگیرد.

نامه سرگشاده سهامداران متضرر به رئیس جمهور

به گزارش اقتصاد کارا، در این نامه که با امضای بیش از 6 هزار نفر به دفتر رئیس جمهور ارسال شد، آمده است: اینجانبان ازآن مقام محترم بعد از گذشت بیش از 5 ماه از شروع کار دولت سیزدهم، درخواست تحقق وعده انتخاباتی خود در خصوص اولویت قرار دادن بازار سرمایه و خروج از بحران فعلی را داریم.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در هفته های گذشته علی رغم پیگیری های وزیر محترم اقتصاد و ریاست سازمان بورس، متاسفانه تاکنون مصوبات 10 بندی ستاد اقتصادی دولت در خصوص تغییرات در لایحه بودجه 1401 با محوریت حمایت از بازار سرمایه از سوی سازمان برنامه و بودجه به مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است. آیا سازمان برنامه و بودجه جایگاهی بالاتر از ستاد اقتصادی دولت دارد که راسا" تصمیم به عدم ارسال مصوبه 10 بندی به مجلس شورای اسلامی را گرفته است ؟

امضا کنندگان این نامه با اشاره به اینکه، خرداد ماه 1400 و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، فعالان بازار سرمایه گمان بر این داشتند با روی کار آمدن دولت جدید، اقتصاد پیش بینی پذیر خواهد شد، گفته اند: آنچه در عمل دیده می شود، چند صدایی در تیم اقتصادی دولت است؛ چند صدایی که امروزه از مهمترین معضلات بازار سرمایه است. بازار سرمایه ای که در سال 99 در یکی از بدترین شرایط تحریمی به کمک اقتصاد کشور آمد.

در ادامه این نامه آمده است: سازمان برنامه و بودجه با اعمال بندهایی در لایحه بودجه 1401، عملا" نه تنها باعث کاهش ارزش دارایی های دولت می شود، بلکه ضمن لطمه ای اساسی به تولید، بازار سرمایه را وارد بحرانی جدی خواهد کرد. عدم اصلاح فرمول معیوب نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ گاز صنایع، یکی از موارد مهمی است که به شدت به صنایع مادر کشور خسارت وارد خواهد کرد. متاسفانه علی رغم اصلاح این موارد در مصوبه 10 بندی ستاد اقتصادی دولت، هنوز این مصوبات به مجلس ارسال نشده است. خبر تاسف آور این روزها تعطیلی پتروشیمی کاوه ، دومین متانول ساز جهان به علت افزایش نرخ خوراک است. آیا این چنین باید کلام مقام معظم رهبری را اجرا نمود ؟ این چنین باید از تولید مانع زدایی کرد ؟

این نامه افزوده است:در صورت عدم اصلاح فرمول نرخ خوراک و گاز، دو صنعت استراتژیک و کلیدی پتروشیمی و فولاد سازی که در سال های تحریم مهمترین منبع ارزآوری کشور بودند، دچار خسارت های جبران ناپذیری می شوند. دولت محترم در بسیاری از شرکت های پتروشیمی و فولادسازی به طور مستقیم و غیر مستقیم سهامدار است. صندوق های بازنشستگی و از همه مهمتر سهامداران عدالت، از دیگر سهامداران شرکت های این دو صنعت هستند. آیا سازمان برنامه و بودجه به دنبال کاهش ارزش دارایی های دولت، صندوق های بازنشستگی و سهام عدالت است ؟

در پایان این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است: رئیس جمهور محترم، ما امضا کنندگان این نامه، از شما درخواست داریم دستور فرمایید تا موارد مرتبط با اصلاحیه لایحه بودجه 1401 از مصوبات 10بندی ستاد اقتصادی دولت، هر چه سریع تر به نفع تولید و در راستای وعده های حمایتی از بازار سرمایه، به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.