سیگنال معافیت تحریم ها، قیمت ارز را کاهش داد

يکشنبه،۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱

از آغاز هفته جاری، در بازار ارز تهران و در میان معامله گران، قیمت دلار موضوع برجام و معافیت تحریمی ایران، برجسته بود. بر مبنای یک سیگنال مثبت از تیم آمریکا برای معافیت تحریم هسته ای ایران، دلار از کانال 27 هزارتومان به کانال 26 هزارتومان وارد شد و معاملات بر مبنای هر دلار، 26 هزار و 880 تومان صورت گرفت.

سیگنال معافیت تحریم ها، قیمت ارز را کاهش داد

این کاهش قیمت، بخاطر انتشار خبری در جمعه شب گذشته بود که بر اساس آن،  وزارت خارجه آمریکا از بازگشت چند معافیت تحریمی در حوزه فنی هسته‌ای مرتبط با نیروگاه بوشهر، رآکتور اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داد. 
خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز به این معافیت تحریمی واکنش نشان داد و آنرا تائید کرد. هر چند در ادامه گفت که این میزان کفایت نمی کند. او درباره بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: تا زمانی‌که تهران به تعهداتش ذیل برجام بازنگردد، ما هیچ‌گونه رفع تحریم‌هایی برای ایران نداشتیم و نخواهیم داشت.
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم گفت: ما نمی‌توانیم رئیس جمهور بعدی آمریکا را ملزم به پایبندی به توافق هسته ‎ای کنیم. او گفت: قصد داریم برخی تحریم‌های ایران را اگرچه بیشتر آنها را لغو خواهیم کرد، حفظ کنیم. برخی از تحریم‌هایی که قبلا علیه تهران اعمال شده بود، ربطی به توافق هسته‌ای ندارد، بلکه به دلیل رفتار آن است .ما شرط‌هایی درباره معنای بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای داریم. ما در حال همکاری نزدیک با اسرائیل در مورد پرونده هسته‌ای ایران هستیم، اما دیدگاه‌های متفاوتی داریم.اگر به توافق نرسیدیم باید به راه‎های دیگری برای مقابله با برنامه هسته‎ای ایران فکر کنیم. هفته آینده به وین باز خواهیم گشت که نشان دهنده این است که همچنان معتقدیم توافق هسته‎ای یک جسد مرده نیست.
در هفته های گذشته، دولت آمریکا با هدف ایجاد اجماع در تیم مذاکره کننده برای دستیابی به توافق هسته ای، از برخی منتقدان حاضر در تیم نظیر "ریچارد نفیو "، خداحافظی کرد.
آمریکا و اروپا برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران، ضرب الاجل چند هفته ای و پیش از پایان ماه فوریه را در نظر گرفته اند.