تامین پایدار خوراک پتروشیمی ها

پنج شنبه،۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
با طرح تازه شرکت ملی نفت ایران محقق می شود

مشاور اقتصادی شرکت ملی نفت ایران، برگزاری سومین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی و مشارکت گسترده شرکتها و بنگاهها در این رویداد را نشانگر اهمیت راهبردی این حوزه دانست و گفت: کشور در 8 سال آینده به 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری تازه در بخشهای نفت، گاز و پتروشیمی نیاز دارد.

خلیل ارجمندی

غلامرضا خلیل ارجمندی در پاسخ به این پرسش که حوزه نفت و گاز در ایران به چه میزان سرمایه گذاری نیاز دارد، گفت: ما برای اینکه ظرفیت خود را افزایش دهیم، باید در یک برنامه منظم تا پایان 1408، به 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز برسیم. در واقع به سرمایه گذاری  90 میلیارد دلاری در حوزه نفت و سرمایه گذاری 70 میلیارد دلاری در حوزه گاز نیازمندیم.  اجرای پروژه های جدید مثل تولید گاز هلیوم نیز در دستور کار وزارت نفت است. ما در کشور به گاز هلیوم نیازمندیم و متاسفانه در دوره های قبل به این موضوع توجه نشده و ما همچنان وارد کننده گاز هلیوم هستیم، این در حالی است که توان تولید آن را در داخل کشور داریم. در این رابطه تفاهم نامه ای با یکی از شرکتهای دانش بنیان برای برطرف کردن این نقیصه به امضا رسیده است و ما در آینده شاهد تولید گاز هلیوم خواهیم بود.

این صاحبنظر بازارهای مالی در ادامه افزود: یکی از مباحث مهم مرتبط با رویداد حمایت از ساخت داخل، ورود پتروشیمی ها در صنعت بالادستی است. پتروشیمی ها به دلیل تولید و تجارت، نقدینگی و ورودی مالی خوبی دارند ولی همواره با ریسک تولید خوراک روبرو بوده و هستند. این در حالی است که بسیاری از آنها پول خود را در حوزه های دیگر سرمایه گذاری می کنند. دکتر خجسته مهر مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت ایران به تازگی در نشست با پتروشیمی ها اعلام کردند که معتقد به سرمایه گذاری و حضور پتروشیمی ها در صنایع بالادستی و میادین مشترک برای تامین خوراک مورد نیاز خود در بازه 20 الی 30 ساله هست تا خودشان، خوراک مورد نیاز خود را بطور پایدار تامین کنند. این اتفاق مورد استقبال قرار گرفت و بر این اساس، پتروفرهنگ، اهداف، باختر و هلدینگ خلیج فارس قراردادهایی را با شرکت ملی نفت امضا کردند و اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی اظهار داشت: چند سالی است که مباحثی در خصوص لزوم جلوگیری کامل از خام فروشی و بستن بودجه بدون نفت از گوشه و کنار شنیده می شود. در این خصوص لازم است تاکید شود که نظر مقام معظم رهبری بر این نیست که ما صنعت نفت را به عنوان مهمترین پیشران اقتصادی کشور دچار رکود و تعطیلی کنیم و به سمت سایر حوزه های غیر نفتی برویم. واقعیت ان است که نفت، بستر بسیاری از  تحولات و سرمنشا  اتفاقات بزرگ بوده و یک نعمت خدادادی است. ذخایر نفت، بین نسلی بوده و ما آن را متعلق به آینده نیز می دانیم. به همین خاطر در نظام برنامه ریزی کشور، برخی از این درآمد به صندوق توسعه ملی تخصیص می یابد تا سهم آیندگان حفظ و افزایش یابد. اما در عین حال، نفت منشا و مادر حجم زیادی از کسب و کارهای کشور بوده و استفاده درست از آن می تواند منجر به بهبود اقتصاد کشور گردد.

غلامرضا خلیل ارجمندی افزود: اگر ما می خواهیم تورم کاهش یابد، تولید ناخالص ملی افزایش یابد و اقتصاد رشد کند، باید به فکر افزایش تولید باشیم. به طور مثال در زمان حرکت و رونق صنایع نفتی در بالادست، در فازهای میانی و پائین دست، طیف متنوعی از رونق اقتصادی و کاری در همه بخشها رخ می دهد. وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم اقدامات خوبی را مد نظر قرار داده از جمله ایجاد جبهه های جدید و سرمایه گذاری در میادین نفتی مشترک .

مشاور اقتصادی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در این فضا، طرح های بزرگی در حال ارائه است، گفت:به عنوان مثال، اخیرا شرکت ملی نفت ایران نشستی را با فعالان بازار پول و سرمایه برگزار کرد و در پی آن مقرر شد بانکها صرفا به عنوان ارائه کننده تسهیلات و فاینانس حضور نداشته باشند، بلکه به عرصه های بالادستی ورود کرده و سرمایه گذاری و مشارکت نیز داشته باشند. همچنین چند تفاهم نامه با بانکها در این رابطه در حال امضا است. در ایام الله دهه فجرنیز، حدود 9 میلیارد دلار قرارداد جدید آماده کردیم که برخی از آنها در حضور ریاست محترم جمهور به امضا رسیده و مابقی نیز تا پایان سال جاری به مرحله قرارداد می رسد.

وی همچنین گفت: بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شرکتهای بزرگ کشور بالاخص شرکت ملی نفت از توان داخل و شرکتهای دانش بنیان استفاده کنند، این موضوع هم مورد توجه قرار گرفت. در گذشته این مشکل وجود داشته که شرکتهای دانش بنیان به دلیل آنکه عمدتا طرف شرکتهای کوچک بوده اند، نتوانسته اند سایز گرفته و رشد کنند و در صنایع بالادستی حضور یابند.این گلایه که در سخنان حضرت آقا در حوزه انرژی و خودرو بود، در شرکت ملی نفت با دستور دکتر خجسته، مدیر عامل محترم شرکت ملی نفت ایران، مد نظر قرار گرفت و بر مبنای آن، کمیته ستاد تحول شرکتهای دانش بنیان  و فناوران راه اندازی شد که از توان آنها در همه بخشها استفاده شود و چندین فقره چاه کم بازده و بدون بازده در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار می گیرد تا نسبت به بازپروری آنها اقدام کنند. در نتیجه ما شاهد رونق و توسعه شرکتهای متععد دانش بنیان در رابطه با احیای منابع نفتی خواهیم بود و اشتغال زیادی را هم به همراه خواهد داشت. در بخش تولید داخل، در بعضی شرکتها مثل متن ( مهندسی و توسعه متن) وابسته به وزارت نفت، از توان تولید داخل استفاده خوبی شده است. ولی متاسفانه بعضی شرکتهای تولید داخل، خود در حال ایجاد انحصار هستند و قراردادهای بیش از ظرفیت خود بسته اند و سبب تطویل اجرای طرح ها شده اند. ما نباید به اسم تولید داخل، زیان بدهیم. باید انحصار برداشته شود و سایر شرکتهای ایرانی هم بتوانند مشارکت داشته باشند و این معضل برطرف شود.

این چهره اقتصادی افزود: نمایشگاه حاضر این فرصت را برای آشنایی با میزان و بسترهای سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فراهم می کند. بسیاری از نهادهای مالی همچنان اطلاع کافی از فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز ندارند و این رویداد، زمینه ساز نزدیکی بیشتر بخش مالی با ظرفیتهای متنوع سرمایه گذاری در بخش های مختلف انرژی است. برخی بر این باورند که ورود به موضوع ساخت پالایشگاه نوعا سخت یا ناممکن است و نمایشگاه می تواند نگاه ها را تغییر دهد. به عنوان مثال، در شرکت ملی نفت  ایران، طرح هایی با میزان سرمایه گذاری از 3 میلیون دلار تا 3 میلیارد دلار در زمینه پتروپالایشگاهها و ریفاینری ها وجود دارد. در حوزه گاز در زمینه " ال ان جی " هم فرصت سرمایه گذاری زیادی وجود دارد. برگزاری نشستهای تخصصی در این زمینه بسیار زیاد است. در زمینه فلرها یا گاز مازادی که هدر می رود و می سوزد، زمینه سرمایه گذاری وجود دارد و باید برای اطلاع رسانی گسترده تر اقدام کرد.

وی در پایان گفت:خداوند متعال به  ایران لطف و عنایت بسیار داشته است. منابع، ذخایر و میادین بسیاری هنوز کشف نشده است. در پارس جنوبی، پارس شمالی، آزادگان شمالی، میدان پارسیان و میدان نفت و گاز کیش، کارهای بسیاری بر زمین مانده و جا برای مشارکت همه وجود دارد. در حوزه نفت و گاز، آنقدر کار و فرصت نهفته است که همه می توانند در کنار هم به فعالیت مشغول باشند. در مجموع باید اذعان کرد که دستاورد کلی رویداد حمایت از ساخت داخل، ایجاد امید و انگیزه در کشور است و باید با قدرت این راه مهم ادامه یابد و ایران عزیز سربلندتر و مقتدرتر از همیشه باشد.

سومین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با مشارکت بخشها و نهادهای مختلف از 2 تا 4 اسفند در جزیره کیش توسط شرکت بهاران تدبیر کیش برگزار می شود.