تامین سرمایه ها، شتاب دهنده ساخت داخل

چهارشنبه،۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲

گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور با دارا بودن سهمی بیش از چهل درصد در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی، در سال‌های اخیر تلاش کرده از اعتبار و بزرگی خود در راستای توسعه این صنعت و افزایش توان و ثروت کشور استفاده کند.

تامین سرمایه ها، شتاب دهنده ساخت داخل

این عزم در شرایطی جزم شد که کشور با سخت‌ترین تحریم‌ها، دست و پنجه نرم می‌کرد و بیش از گذشته، اهمیت اتکا به توان داخلی نمایان شد.

از یک سو با تحریم کانال‌های ارتباطی بانکی و اعتباری تقریبا به صورت کامل مسدود شد و دیگر خبری از سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس و Lc نبود و از سوی دیگر اکثر قریب به اتفاق شرکت‌های لایسنسور به سرعت خدمات خود به صنعت پتروشیمی را قطع کردند، به گونه‌ای که حتی بسیاری از آنها به ایمیل‌های مشتریان ایرانی خود علی‌رغم قراردادهای قبلی پاسخ نمی‌دادند.

در این شرایط بود که گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس بر اساس راهبرد ترسیم شده کشورمبنی بر حرکت کشور به سمت اقتصاد درون زا که یکی از مولفه‌های اصلی آن تولید داخل است، علاوه بر تشکیل کارگروه‌های ساخت داخل در مجتمع‌ها و آغاز جدی این حرکت برای پیشرفت طرح‌های بزرگ در حال اجرا و همچنین پروژه‌های درون مجتمعی، بنیان «نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» را در سال ۱۳۹۷نهاد.

از سوی دیگر با اعتبار «فارس» در بازار سرمایه که رتبه اول این بازار به شمار می‌رود و سهمی نزدیک به ۱۳ درصد از کل بازار سرمایه ایران در اختیار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است، در سال ۱۳۹۹ به سمت ایجاد یک «تامین سرمایه» رفت تا در جهاد ساخت داخل با استفاده از ابزارهای مالی بتواند نقش «تامین مالی» در صنعت را به عنوان اولین تامین سرمایه ایران که از دل صنعت برخاسته و با زیر و بم‌های صنعت آشنایی کامل دارد، ایفا کند.

هر شرکتی اعم از دانش بنیان و کوچک تا متوسط و بزرگ و حتی در سطح مگاپروژه‌ها، برای توسعه و پیشرفت خود علاوه بر داشتن نقشه راه مهندسی و دانش، اراده و مدیریت لازم، لاجرم به منابع مالی برای حرکت و توسعه نیاز دارد. سال‌هاست در دنیا شرکت‌های تامین سرمایه که به نام Investment Bank شناخته می‌شوند. نقشی محوری در تامین مالی و البته مهندسی مالی شرکت‌ها بر عهده گرفتند و ارزش بازار و سودآوری تامین سرمایه‌ها در آمریکا و اروپا روز به روز در حال افزایش است و بسیاری از نهادهای مالی و صنعتی را پشت سر گذاشته‌اند.

 راه نخست برای تامین مالی از دیرباز در کشورمان، مراجعه به بانک و درخواست وام بوده است، درخواستی که رسیدن به هدف با پیچ و خم‌های فراوان بوروکراتیک همراه بوده و بعد از آن در صورت موفقیت، بازپرداخت تسهیلات اخذ شده همراه با فشاری مضاعف بوده است.

تامین سرمایه‌ها اما نه صرفا به عنوان محلی برای تامین مالی پروژه‌ها با روش‌های نوین، در دسترس‌تر و با مشارکت مردم و از طریق بازار سرمایه می‌توانند نقشی مهم در تامین مالی پروژه‌ها داشته باشند که می‌توانند به عنوان یک مشاور برای مهندسی مالی در کنار شرکت‌ها از دانش بنیان و کوچک تا شرکت‌های بزرگ قرار بگیرند تا با مهندسی مجدد مالی، سوددهی آنها را افزایش دهند، مدیریت دارایی‌های مالی را انجام دهند و برای ارزش‌گذاری، مشاوره‌های موثر و کاربردی به شرکت‌ها ارایه دهند.

از دیگر سو قانون برای پترو پالایشی‌ها پیش‌بینی کرده که چهل درصد از هزینه ساخت‌شان از طریق بورس تامین شود و در این مسیر تامین سرمایه‌ای چون «خلیح فارس» می‌تواند از ابتدا تا انتهای مسیر تامین مالی از طریق بازار سرمایه در کنار این شرکت‌ها باشد.

شرکت‌های متوسط، کوچک و دانش بنیان در صنعت پتروشیمی اما با مشکلات خاص خود در تامین مالی مواجه هستند، در این مسیر «تامین سرمایه خلیج فارس» با تمرکز بر همین شرکت‌ها که عرضه کننده محصولات شیمیایی یا خدمات فنی و مهندسی برای صنعت هستند، یک VC یا «صندوق سرمایه پذیر خطرپذیر» تشکیل خواهد داد و خود محور این «سرمایه‌گذاری جسورانه» روی این شرکت‌ها خواهد شد.

در ادامه همراهی با این شرکت‌ها که نقشی مهم در «ساخت داخل» دارند، تامین سرمایه خلیج فارس با ایجاد یک شرکت لایسنسور در ذیل خود به نحو احسن از دانش و توانایی این شرکت‌ها حفاظت و حراست خواهد کرد و صادرات محصولات شیمیایی و فنی و مهندسی را این شرکت‌ها از طریق آن لاینسنس می‌توانند به راحتی انجام دهند و این کاری است که پیش از این در اختیار شرکت‌های غربی بوده است.

این پایان خدمات ما در صنعت ‌پتر‌وشیمی و نفت نخواهد بود و در گام بعدی بورسی کردن شرکت‌های توانمند شده از نظر مالی، خدمتی است که به این شرکت‌ها ارایه خواهیم داد، از قیمت‌گذاری دانش فنی در بورس تا عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها به مردم برای بهره‌مندی آنها از سود این شرکت‌ها و البته استفاده بیشتر این شرکت‌ها برای توسعه بیشتر از طریق ابزارهای متعدد موجود در بازار سرمایه.

آنچه گفته شد تنها کلیاتی است مهم، از خدماتی که می‌خواهیم به شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و قطعات صنعت پتروشیمی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان ارایه کنیم تا بار سنگین نگرانی آنها از تامین مالی را سبک و سبک‌تر کنیم و به حرکت آنها شتاب دهیم.

*نائب رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت تامین سرمایه خلیج فارس