نشست تجاری ژاپن و آمریکا بدون نتیجه پایان یافت

شنبه،۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

نشست دو روزه تجاری ژاپن و آمریکا که با حضور 'توشی میتسو موته گی' وزیر احیای اقتصاد ژاپن و 'رابرت لایت هایز' نماینده بازرگانی آمریکا برگزار شد بدون نتیجه پایان یافت.

نشست تجاری ژاپن و آمریکا بدون نتیجه پایان یافت

به گزارش تلویزیون 'ان اچ کی' مقامات ژاپن و آمریکا در گفت و گوهای دو روزه تجاری خود که روزهای پنجشنبه و جمعه در واشنگتن برگزار شد نتوانستند اختلافاتشان را کاهش دهند و این نشست بدون نتیجه پایان یافته است به همین دلیل دو طرف موافقت کرده اند بار دیگر در ماه سپتامبر (شهریور) این گفت و گوها را از سر بگیرند.
این نشست نخستین دور مذاکرات دو کشور بر سر آنچه که آن را 'بازرگانی آزاد، منصفانه و دوجانبه' می خوانند بود.
آنطور که تلویزیون ژاپن گزارش کرده است طرف آمریکایی در این نشست به تمایل خود برای پیشبرد مذاکرات دو جانبه، با هدف انعقاد یک توافق نامه تجاری آزاد تاکید کرده است اما مقامات ژاپنی نیز گفته اند موافق چارچوب های چند جانبه از قبیل پیمان تجاری اقیانوس آرام هستند.
'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا، بلافاصله پس از انتخابش به این مقام، آمریکا را از این پیمان خارج کرد.
مقامات ژاپنی نگران هستند که مذاکرات دوجانبه منجر به تقاضاهای سخت آمریکا برای باز کردن بازار خودرو و محصولات کشاورزی ژاپن به عنوان راهی برای کاهش کسری تجاری با آمریکا شود.
دو طرف تایید کرده اند که در مواضع پایه ای خود اختلاف نظر دارند اما توافق کردند تا در نشست ماه آینده در پی راه هایی برای تسهیل تجارت دوجانبه باشند.
موضوع اعمال تعرفه های آمریکا بر روی واردات کالا از کشورهای مختلف از ماه می (اردیبهشت) امسال شروع شد و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دستور نظارت بر بازار و ورود خودروها و قطعات از کشورهای مختلف را صادر کرده است.
در این میان چین که درگیر جنگ تجاری بزرگی با آمریکا شده است این اقدام را غیرسازنده توصیف کرده و وزارت بازرگانی چین از تاثیرات منفی تصمیم های نابخردانه ترامپ و دولت وی بر تجارت جهانی ابراز نگرانی کرده است اما وضعیت برای ژاپن به مراتب نگران کننده تر است زیرا این کشور نزدیک به 40 درصد از خودروهای صادراتی به آمریکا را به خود اختصاص می دهد.
ژاپن که خود را متحد نظامی آمریکا می داند در ماه های گذشته برای دلخوشی ترامپ هر امتیازی به دولت وی داده و 'شینزو آبه' نخست وزیر این کشور نیز در دوره های مختلف با رییس جمهوری آمریکا دیدار کرده است اما هیچکدام از این اقدامات مانع تعرفه های فزاینده آمریکا بر توکیو نشد.
'هیروشیگه سیکو' وزیر تجارت، صنایع و اقتصاد ژاپن می گوید آمریکا در حال نادیده گرفتن مقررات سازمان تجارت جهانی است در صورتی که باید بداند کشورها متعهد به مقررات و ضوابط هستند.
سیکو می افزاید: این تعرفه ها اگر اعمال شود در واقع شروع یک تحریم بزرگ برای ژاپن محسوب می شود و این کل بازار جهانی را دچار تنش و هرج و مرج می کند.