بانک شهر، صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات راه اندازی می کند

دوشنبه،۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
بدنبال صدور مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار

مدیرعامل بانک شهر از صدور موافقت اصولی اولین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات این بانک با سرمایه حداقل 5 هزار و حداکثر 7 هزار میلیارد تومان خبرداد.

محمد مهدی احمدی گفت: با تلاش و پیگیری مجدانه همکاران بانک شهر در ماههای گذشته مبنی بر اخذ موافقت اصولی نخستین صندوق املاک و مستغلات بانک شهر و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت این مجموعه اثرگذار در سال جاری آغاز می گردد.

مدیرعامل بانک شهر افزود: استفاده از ظرفیت نهادها و ابزارهای بازار سرمایه جهت واگذاری بهینه املاک بانک، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و تحقق سود حسابداری مناسب، از مزایای تاسیس صندوق املاک و مستغلات بانک شهر است که منجر به افزایش منابع درآمدی و بهره وری این نهاد مالی می گردد. وی در ادامه توضیح داد: بنا به تحلیل صاحبنظران، صندوقهای املاک و مستغلات علاوه بر بازدهی مناسب، با ریسک پائینی همراه هستند. منابع درآمدی این صندوقها از طریق سازوکارهای اجاره داری و افزایش نرخ محقق می گردد.

مدیرعامل بانک شهر با اظهار خرسندی از اقدام ارزشمند معاونت پشتیبانی، املاک و ساختمان بانک، گفت: موضوع رعایت ماده 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر جهت ارتقاء نظام مالی کشور و نیز واگذاری املاک مازاد بانک شهر از دیگر دستاوردهای راه اندازی این صندوق است.

صندوقهای سرمایه گذاری املاک و مستغلات، واحدهای تجاری هستند که به منظور کسب سود، سبدی از دارایی های مبتنی بر املاک و مستغلات درآمدزا را خرید، ایجاد و اداره می کنند و سود حاصل از سبد سرمایه گذاری، میان دارندگان واحدهای صندوق توزیع می شود. تسریع در فرآیند فروش املاک و مستغلات از دیگر از مزایای تاسیس و فعالیت صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات بانک شهر است که بدلیل تحقق آثار مالی قابل توجه، موجب کاهش زیان انباشته بانک و سرعت بخشیدن در خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت خواهد شد و برای سهامداران خبر خوبی تلقی می شود.

مطالعات تطبیقی نشان می دهد، تشکیل چنین صندوقهایی در کشورهای توسعه یافته با مزایای فراوان همراه بوده است. بانک شهر نیز از جمله بانکهای پیشتازی است که در پیاده سازی این الگوی موفق، پیشقدم گردیده است.