ثبت بزرگترین معامله تاریخ بورس تهران

جمعه،۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶

هفته گذشته با انجام بزرگترین معامله تاریخ بورس تهران و بزرگترین معامله تاریخ خصوصی سازی ایران، بلوک 12 درصدی هلدینگ خلیج فارس به گروه  اقتصادی صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با نام اختصاری اهداف رسید.

ثبت بزرگترین معامله تاریخ بورس تهران

مجموعه اهداف توانست بلوک 12 درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس را با نرخ 200 درصد بالاتر از قیمت تابلو معاملات خرد، خریداری کند.

به گزارش اقتصاد کارا، این بلوک 12 درصدی توسط سازمان خصوصی سازی عرضه شده و سهم دولت در این غول صنعت پتروشیمی بود. دو متقاضی خرید این بلوک، مجموعه اهداف و شرکت پالایش نفت تهران بودند که در نهایت اهداف توانست در این رقابت برنده شده و بلوک 12 درصدی «فارس» را تصاحب کند.

قیمت هر سهم «فارس» در این بلوک 12 درصدی 1851 تومان بود، در حالی که در تابلو معاملات خرد فارس، نرخ 647 تومان بالاترین رقمی بود که معامله انجام شد. ارزش معامله انجام شده 108.7 همت (هزار میلیارد تومان) است که اهداف 30 درصد آن را نقد و مابقی را طی 4 سال با سود 16 درصد پرداخت می کند. با این حساب اهداف باید 32.6 همت نقدا پرداخت کند.

در این رقابت، اهداف از طریق کارگزاری خبرگان سهام و «شتران» از طریق کارگزاری آگاه سفارشات خود را وارد می کردند که در نهایت مشتری کارگزاری خبرگان سهام توانست مالکیت بلوک 12 درصدی فارس را در اختیار بگیرد.

قیمت پایه که برای این بلوک 12 درصدی در نظر گرفته شد، 82 همت بود و رقابت برای خرید این بلوک سهام از روز شنبه آغاز شد. البته از زمانی که پالایشگاه تهران برای این رقابت اعلام حضور کرد، انتقادات زیادی نسبت به آن شد. «شتران» در حالی خود را برای خرید بلوک 82 همتی آماده کرده بود که ارزش بازار خود این پالایشگاه 77 همت است و با توجه به افزایش قیمتی که در طول رقابت خریداران اتفاق افتاد، چنانچه «شتران» موفق به خرید بلوک سهام فارس در نرخ 108.7 همت می شد، عملا یک دارایی را می خرید که حدودا 1.5 برابر ارزش کل پالایشگاه تهران قیمت دارد.

از طرفی وظیفه شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یک پالایشگاه، چیز دیگری است و خرید بلوک سهامی به این بزرگی، از طرف این پالایشگاه غیر معمول به نظر می رسید.

نکته جالب در این رقابت، افزایش قیمت حدودا 26 همتی از نرخ پایه اعلام شده بود که این 26 همت، بیشتر از کل 100 درصد سهام بانک صادرات است. بانک صادرات ارزش بازار 22 همتی دارد که به عبارتی، مجموعه اهداف در این رقابت حاضر شد به اندازه کل ارزش بازار بانک صادرات، پول بیشتری نسبت به قیمت پایه اعلام شده بپردازد تا برنده این رقابت شود.

اهداف تا پیش از این معامله، از طریق یکی از زیرمجموعه های خود به نام تابان فردا، مالک 21 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس بود که حالا این بلوک 12 درصدی هم به دارایی اهداف افزوده می شود.

درباره هلدینگ خلیج فارس

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس متشکل از شرکتهای تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی به‌عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی در سال 1389 با مدیریت دولتی به‌صورت سهامی عام تاسیس و در سال 1392 در راستای اجرای اصل 44  قانون اساسی از مدیریت دولتی به بخش خصوصی واگذار گردید. سال گذشته این شرکت در رتبه بندی 100 شرکت برتر ایران، رتبه اول بالاترین فروش را کسب کرد