داروگر، نفس آخر را کشید

دوشنبه،۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۸

شرکت داروگر با 95 سال سابقه فعالیت در تولید و عرضه محصولات بهداشتی آرایشی و حضور ماندگار درحافظه تاریخی مردم، بر اثر سوء مدیریت و سوء تدبیر جمعی به تعطیلی کشیده شد.

داروگر، نفس آخر را کشید

این مجموعه که در سال 1307 در دوره رضاخان توسط غلامرضا داروگر به عنوان اولین کارخانه صابون سازی در اصفهان راه اندازی و بعد به تهران منتقل شد، تا  سال 57 مسیر رو به رشدی را طی کرد و از پیشروترین شرکتهای این حوزه قلمداد می شد. اما مصادره این برند که تولید کننده دهها محصول پرمصرف و تند مصرف بود، موجب شد مالکیت این شرکت به دست نهادهای وابسته به حاکمیت مثل بنیاد شهید، سازمان اقتصادی کوثر، بانک ملی بیفتد. از همان زمان داروگر رفته رفته بازار را به نفع برندهای نوظهور داخلی نظیر گلرنک، تاژ و ... از دست بدهد.

عمده سهام داروگر البته در دهه 90 طی فرآیندی به نام خصوصی سازی به فردی به نام بیژن اسماعیلی واگذار شد و در همین دوره بود که مجموعه رو به زوال داروگر به جای بازسازی و کسب سهم بازاری درخور، به پایان خط رسید.

درباره بیژن اسماعیلی

به روایت ویکیپدیا، بیژن اسماعیلی، مدیرعامل شرکت داروگر و هلدینگی متشکل از ۱۸ شرکت فعال در صنایع بهداشتی، شوینده و غذایی ایران است. هلدینگی که اسماعیلی مدیرعامل آن را برعهده دارد شرکت‌هایی چون تولی‌پرس، کیوان، ارزش آفرینان، تولید دارو، یاس‌خرمشهر، کیمیاایران، هومن‌شیمی، داروگر و صنایع بسته‌بندی داروگر و ۲ شرکت عمده پخش سراسری محصولات این هلدینگ را در برمی‌گیرد که برندهای معتبر و مشهوری چون ریکا، خمیر دندان پاوه، صابون نخل زیتون، شامپو پاوه، شوما، دریا و جام را به بازار و مغازه‌های ایران عرضه می‌کنند.

از گذشته وی تا سال‌های پایانی دهه ۸۰ اطلاعات زیادی در دست نیست. او در سازمان اقتصادی کوثر، هلدینگ متعلق به بنیاد شهید مدیر بوده و از همان‌جا هم راه تصاحب سهام داروگر، تولی‌پرس و روغن نباتی جهان را به همراه چند شرکت دیگر پیدا کرده‌است. اسماعیلی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ به فاصله کوتاهی ابتدا ۳۶ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری توسعه ملی در داروگر را خرید و بعد از آن هم سهم ۳۷ درصدی سازمان اقتصادی کوثر را تا به سهامدار عمده شرکت سهامی عام کف تبدیل شود و اختیار کامل آن را با ۷۳ درصد سهام در اختیار بگیرد.

مثل یک نوستالژی

برای چندین نسل محصولات داروگر بخشی جدانشدنی از زندگی شهروندان ایرانی بود و طرح اصلی بعضی محصولات این شرکت با گذشت دهه‌های متمادی، دست نخورده باقی ماند. صابون نخل‌نشان، شامپو تخم‌مرغی و مایع ظرف‌شویی ریکا از جمله مشهورترین محصولات داروگر بودند. صابون،نخستین محصول این شرکت و پودر لباسشویی داروگر طبق آنچه روی جعبهٔ این محصول نوشته شده‌است از نخستین پودرهای تولیدشده در ایران بود. شهرت مایع ظرفشویی ریکا به اندازه‌ای بوده که بسیاری از ایرانیان مایع ظرفشویی را با عنوان «ریکا» می‌شناسند. همچنین شامپو تخم‌مرغی داروگر که برای سال‌ها بدون تغییری در بسته‌بندی تولید می‌شد از محصولات پراستفادهٔ این شرکت بود.

در واقع، از داروگر که روزگاری برای 7 هزار نفر اشتغال ایجاد کرد، می توان به عنوان شرکتی یاد کرد که نزدیک به یک قرن با تلاش و خلاقیت برای بهداشت و سلامت جامعه فعالیت کرد. شوربختانه این برند مثل بسیاری از نامهای تجاری دیگر در این کشور، نتوانست یک قرن شدن فعالیت خود را ببیند.