کیش را تمام کنید

جمعه،۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷

دبیر شورایعالی مناطق آزاد گفت: زود کیش را تمام کنید و ۷۰ درصد باقیمانده زمین ها را با انواع و اقسام طرح‌های به صرفه گردشگری و اقتصادی متناسب پر کنید.

کیش را تمام کنید

حجت عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دومین جلسه ستاد جهش سرمایه گذاری و صادرات در سالن همایش‌های کیش گفت: توصیه و تأکید دارم که از زمین‌های کیش استفاده کنید، الان کمتر از ۳۰درصد کیش ساخته نشده است، زود کیش را تمام کنید و ۷۰ درصد باقیمانده را با انواع و اقسام طرح‌های به صرفه گردشگری و اقتصادی متناسب پر کنید.
وی خطاب به سرهنگی مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش گفت: گردشگری، ای سی تی، خدمات بانکی و مالی به‌عنوان سه‌گانه مزیت‌های کیش معرفی شده است، این سه مورد را فعال کنید و با پروژه‌‌های این سه حوزه کل کیش را پُر کنید.
وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: می‌گویند زمین‌هایمان تمام می‌شود، خب تمام بشود، ما زمین خالی بَر بیابون برای چه می‌خواهیم؟! باید زیرساخت ایجاد کنیم، هتل بزنیم، مجموعه دانش بنیان بزنیم، مرکز مالی، شعب بانک‌های خارجی را مستقر کنیم.
وی ادامه داد: اصلاً نگران این نباشید که زمین‌هایمان تمام می‌شود، وقتی تمام شد دوباره شروع به تجدید بنا می‌کنیم، یک جای قدیمی تر که ۳۰ سال پیش ساخته شده را تخریب می‌کنیم و در آن یک چیز نو و جدیدتر می‌سازیم.
وی اظهار داشت: از ابزارهای مهندسی مالی استفاده کنید، ۱۰۰هزار میلیارد دلار سرمایه در دنیا داریم، هرمقداری که نوآوری مالی کنید از این ابزارها می‌توانید استفاده کنید، وقتی شما این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهید باعث ایجاد جذابیت می شود و به کیش می‌آیند. کاری کنید که کیش پاتوق میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا بشود.
عبدالملکی در سخنانش به این موضوع اشاره نکرد که فعال سازی بخش غالب کیش که به صورت خشک و نیمه خشک است، به چه میزان اعتبار نیاز دارد و این اعتبار باید از چه محلی تامین شود. اگر دولت برای ایجاد زیرساختها در قالب طرح و برنامه ای واقع گرا و نه شعاری، اقدام نکند، برای بخش خصوصی جذاب نیست که سرمایه خود را درگیر کاری کند که چشم اندازی برای آن وجود ندارد. 
در عین حال اگر قرار باشد که این تامین از محل ورود سرمایه بخش خصوصی  خارجی تامین شود، چه مطالعات و امتیازهایی باید درنظرگرفته شود تا مشکلات حقوقی و تاراج رفتن حق مردم رخ ندهد. نمونه این اتفاق را میتوان در پروژه گل شرق دید که بیش از 2 دهه است یکی از بهترین زمین های کیش در ابعادی بزرگ، بلاتکلیف مانده و کار به مجامع بین المللی برای پرداخت خسارت و جریمه کشیده است.
نکته دیگر آنکه تغییر مدام و پیاپی مدیران مناطق آزاد به ویژه کیش، ثبات برنامه ریزی را این این نقطه زیبا و حیاتی کشور گرفته و مشکلات بسیار زیادی را بوجود آورده است. بخش خصوصی فعال در جزیره کیش، از رکود حاکم بر کسب و کارها بسیار گله مندند و این موضوع رغبت سایرین برای پیوستن به کیش و توسعه جزیره در همه ابعاد را بر نمی انگیزاند.