مذاکرات کاخ سفید با ترکیه ادامه دارد

چهارشنبه،۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دیدار جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ با سفیر ترکیه در واشنگتن خبر داد و گفت: مذاکرات با ترکیه برای آزادی کشیش آندرو برانسون ادامه دارد.

مذاکرات کاخ سفید با ترکیه ادامه دارد

کشیش برانسون که تبعه آمریکاست و مدت زیادی در ترکیه اقامت دارد، متهم است که با کودتاچیان ترکیه ارتباط داشته است. 
وی پس از مدتی بازداشت، اکنون به حصر خانگی منتقل شده تا فرایند دادرسی و محاکمه وی طی شود. آمریکا بارها از ترکیه خواسته است تا برانسون را آزاد و به کشور خود بازگرداند اما مقامات آنکارا معتقدند که همه در برابر قانون یکسان هستند و استثنایی وجود ندارد.
با این حال، ترامپ در هفته های گذشته، ترکیه را که متحد استراتژیک و عضو ناتو است به تحریم تهدید و چندی پس از آن، وزارت خزانه داری آمریکا، وزیران دادگستری و کشور ترکیه را تحت تحریم قرار داد.
به دنبال آن، ترامپ برای واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه هم تعرفه اعمال کرد که این مسأله به اقتصاد ترکیه ضربه زیادی وارد ساخت و ارزش لیر این کشور را در برابر دلار کاهش داد.
'هدر نوئرت' همچنین با سؤالات مکرری درباره موضع آمریکا در قبال اختلاف سعودی ها و کانادا مواجه شد که تلاش کرد به این موضوع ورود نکند.
وی در پاسخ به این سؤال که موضع آمریکا در قبال یک فعال مدنی و مدافع حقوق زندان در عربستان چیست، گفت: ما همیشه به حق آزادی بیان معتقدیم و این موضوعی است که همواره مطرح کرده ایم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما همچنان نگران بازداشت فعالان عربستان سعودی هستیم و از دولت ریاض و تمام دولت ها می خواهیم که اطمینان دهند روند قانونی طی شده و به شیوه ای شفاف و منصفانه مورد رسیدگی قرار می گیرند.
نوئرت ادامه داد: ما نباید بیش از این وارد این مسأله شویم؛ چرا که دو طرف این توانایی را دارند تا تلفن را برداشته و به مشکل فی مابین رسیدگی کنند.
به دنبال پیام توئیتری وزیر خارجه کانادا در اعتراض به ادامه بازداشت یک فعال مدنی عربستانی که تابعیت کانادا را هم دارد، ریاض سفیر کانادا را اخراج و به سفیر خود نیز فراخوان داد.
این کشور همچنین پروازهای خود را به کانادا تعلیق و خواستار بازگشت 16 هزار دانشجوی عربستانی به کشور شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا با مقامات کره شمالی دیداری خواهید داشت و برنامه ای در این باره وجود دارد، گفت: هیچ برنامه ای در زمان حاضر برای دیدار با مقامات این کشور وجود ندارد.
نوئرت افزود: البته نشست ها یا مکاتباتی با دولت کره شمالی خواهیم داشت؛ چرا که ما به دنبال نابودی تسلیحات اتمی این کشور هستیم.
پس از دیدار ترامپ و کیم در 22 خردادماه امسال، مایکل پمپئو وزیر خارجه آمریکا در پنجم ژوئیه (15 تیر) به دیدار مقامات کره شمالی رفت اما به جای پیشرفت در مذاکرات، واکنش پیونگ یانگ را برانگیخت و مشخص شد که این دیدار نه تنها دستاوردی نداشته بلکه اختلافات را بیشتر کرده است.
از آن زمان تا کنون، ترامپ دیگر سخنی از دعوت از کیم به واشنگتن به زبان نرانده و مقامات کاخ سفید هم برنامه ای برای دیدار از پیونگ یانگ ندارند.
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که کشورش به سبب خروج از برجام مورد انتقاد بین المللی قرار گرفته و دیگر کشورها از جمله اتحادیه اروپا ، روسیه و چین نیز تاکید کرده اند که به آن پایبند بوده و تجارت با ایران را ادامه می دهند، گفت:با مقامات عراق درباره نگرانی های خود نسبت به تجارت با ایران صحبت کرده و کشورها را برای نقض تحریم ها پاسخگو نگه خواهند داشت. 
العبادی در جدیدترین اظهار نظر گفته است که تنها تبادل دلار با ایران را متوقف می کند و دیگر روابط تجاری با تهران برقرار است. 
گفتنی است اتحادیه اروپا نیز ضمن تاکید برحمایت از فعالیت شرکت های خود در ایران اعلام کرده است که قانون انسداد را در مبارزه با فشار آمریکا بر شرکت های فعال این کشور در ایران فعال کرده است.