204 کتاب به جایزه شعر شاملو رسید

دوشنبه،۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰

دبیرخانه چهارمین دوره جایزه شعر «احمد شاملو» از افزایش استقبال شاعران از برگزاری این جایزه نسبت به دوره‌های قبلی خبر داد و اعلام کرد 204 کتاب به این جایزه رسید.

204 کتاب به جایزه شعر شاملو رسید

به گزارش دبیرخانه چهارمین دوره جایزه شعر «احمد شاملو»، امسال علاوه بر همکاری ناشران برای ارسال کتاب، تعداد زیادی از مجموعه های شعر نیز از سوی خود شاعران به دبیرخانه ارسال شده است.
تعداد کتاب‌های رسیده برای دوره چهارم جایزه 204 عنوان است که از این میان 167 عنوان واجد شرایط شرکت در این رقابت ادبی بوده‌اند و 37 عنوان نیز به دلایلی از جمله منظوم بودن شعرها، تکراری بودن کتاب‌ها و همچنین انتشار در سال‌هایی غیر از سال 1396 از این رقابت بازمانده‌اند.
براساس این گزارش، همچنین امسال شاعرانی از شهرهای دور و نزدیک شامل بندر دَیِر(بوشهر)، آستانیه اشرفیه، همدان، زنجان، رشت، مشهد، ماهشهر، امیدیه (خوزستان)، لاهیجان، اصفهان، اهواز، بوشهر، کرمان، شیراز، قم، اندیمشک، خنج (فارس)، شهریار و نیشابور کتاب های خود را به دبیرخانه ارسال کردند.
در حال حاضر داوری مرحله اول این جایزه رو به اتمام است و نتایج آن اول مهرماه اعلام خواهد شد. در این دوره نیز مانند سال گذشته و برخلاف دوره‌های اول و دوم، داوران مرحله اول در مرحله دوم داوری شرکت نخواهند داشت.
نتایج نهایی این داوری روز 21 آذر و در مراسم نود و سومین سالروز تولد احمد شاملو اعلام خواهد شد.
امسال همچنین علاوه بر انتخاب مجموعه شعر برگزیده منتشر شده در سال 1396، یکی از فرهیختگان عرصه فرهنگ و ادب نیز به پاس یک عمر تلاش و فعالیت در این عرصه تجلیل خواهد شد.
جایزه‌ شعر احمد شاملو از سال 1394 به همت و با تلاش اعضای موسسه‌ «الف. بامداد» بنیان گذاشته شد که موسسه‌ای است فرهنگی پژوهشی، به مدیریت آیدا شاملو، همسر احمد شاملو و به یاری چند تن از دوستان و علاقمندان این شاعر اداره می‌شود. 
جایزه‌ شعر شاملو هر سال از میان مجموعه‌ شعرهای نو چاپ اول منتشرشده در سال قبل که برای دبیرخانه‌ این جایزه ارسال می‌شود، مجموعه‌ شعر برگزیده‌ سال را انتخاب و معرفی می‌کند. 
این جایزه‌ شامل تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی است که در مراسمی در سال‌روز تولد احمد شاملو، 21 آذر ماه، به برنده اهدا می‌شود.