پژوهشگران ایرانی درحذف آلاینده های رنگی موفق شدند

چهارشنبه،۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴

محققان کشورمان با انجام کار پژوهشی و تحقیقاتی موفق به تولید نانو کامپوزیت‌های پلیمری برای حذف آلاینده‌های رنگی از محیط زیست شدند.

پژوهشگران ایرانی درحذف آلاینده های رنگی موفق شدند

رنگ ها یکی از عمده ترین آلاینده های محیط زیست در پساب صنایع مختلف محسوب می شوند، آلاینده هایی که با توجه به سمی و سرطان زا بودن بیشتر رنگ ها و از طرف دیگر پایداری و مقاومت آنها در برابر تجزیه بیولوژیکی و شیمیایی، حذف آنها امری ضروری به نظر می رسد.
بنابراین در پروژه ای با عنوان 'حذف آلاینده‌های رنگی از محیط زیست بوسیله نانوکامپوزیت‌های پلیمری'پژوهشگران کشورمان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری اقدام به تهیه نسل جدیدی از نانوکامپوزیت های پلیمری بر پایه آکریل آمید و آکریلیک اسید و بررسی توانایی آنها در حذف برخی از این آلاینده ها کردند. 
از اهداف این طرح می توان به مواردی همچون تهیه پلیمرهای جاذب مواد رنگی، تهیه نانوکامپوزیت های پلیمری بر پایه هیدروژلها، بررسی توانایی جذب آلاینده های محیطی پلیمرها و نانوکامپوزیت های آنها و بررسی خواص سنیتیکی جذبی مواد سنتز شده اشاره کرد.
همچنین استفاده در صنایع و مراکز پژوهشی رنگ، استفاده در صنایعی همچون نساجی، فرش، کشاورزی، موادغذایی، استفاده دارویی و مواد آرایشی و کاغذ سازی از جمله کاربردهای محصول این طرح کاربردی است.
درباره ضرورت انجام این پژوهش نیز باید گفت، رنگ ها یکی از پر مصرف ترین مواد شیمیایی محسوب می شوند به طوری که به صورت گسترده ای در صنایعی مانند نساجی، چرم، پلاستی، لاستیک، پوشاک، کفش، کاغذسازی، صنایع دارویی و آرایشی ، صنایع رنگرزی و صنایع مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط هستند.
رنگ یکی از بارزترین شاخص آلودگی ها است و آلودگی های محیطی مهمترین مسائل دنیای مدرن هستند که عمده ترین این آلوده کننده ها رنگ های آلی و مصنوعی هستند. رنگ ها در برابر گذشت زمان، نور خورشید و رفتار های شیمیایی و بیولوژیکی پایدار و مقاوم هستند. مقادیر کمی از آنها برای آبزیان خطرناک و فعل و انفعالات ناشی از آنها سرطان زا، جهش زا و آلرژی زا است بنابراین حذف رنگ قبل از دفع فاضلاب امری ضروری است.