مشکلی برای تامین لوازم التحریر وجود ندارد

شنبه،۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوزام مهندسی گفت: با وجود افزایش پله‌ای قیمت لوازم التحریر اما در مهرماه مشکلی برای تامین بازار نداریم.

مشکلی برای تامین لوازم التحریر وجود ندارد

شهریورماه آمادگی دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید و روزهای داغ خرید و فروش لوازم التحریر است و تولیدکنندگان از ماه ها قبل در تلاشند کالاهای خود را به بازار عرضه کنند. 
«موسی فرزانیان» رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی درباره وضعیت این بازار گفت: اکنون 10 کارخانه تولید خودکار و پنج کارخانه تولید مداد در کشور فعالند و نیاز داخل را تامین می کنند. 
فرزانیان افزود: با توجه به اینکه جوهر، نوک خودکار و جوب مداد وارداتی است، کارخانه های تولیدی در گذشته مشکلی در تامین مواد اولیه نداشتند اما پس از آزادسازی نرخ ارز، تولیدکنندگان همواره از افزایش قیمت مواد پتروشیمی که در تولید لوله خودکار و نوارچسب استفاده می شوند گله دارند. 
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار توقیف کالا در گمرکات کشور را از دغدغه های دیگر بازار دانست و گفت: یکسری کالاها در گمرک مانده و ترخیص نمی شود و با وجود اینکه بخشنامه هایی در این زمینه ابلاغ می شود اما در عمل اقدامی در این زمینه انجام نشده است. 
وی گفت: لوازم التحریر جزو دسته سوم گروه های کالایی است و 90 درصد کالاهای این حوزه ناچار به تامین ارز آزاد هستند. 
فرزانیان درباره افزایش قیمت نیز گفت: افزایش قیمت ها پله ای بوده و از 40 درصد شروع شده و امروز به 60 درصد نیز رسیده است و اگر پشتوانه ای نباشد این رشد ادامه خواهد داشت. 
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار تصریح کرد: تا مهرماه مشکلی برای تامین بازار نداریم اما اگر این زمان از دست برود کمبود خواهیم داشت.

معافیت مواد اولیه نوشت افزار از پرداخت مابه التفاوت ارز

تولیدکنندگان، دلیل کمبود و گرانی برخی کالاها در بازار را دپوی کالاها در گمرک بیان کرده و خواهان رفع این مشکل هستند. 
با توجه به تقاضاهای مختلف از وزارتخانه های ذیربط برای حل این مشکل، گمرک جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته (سوم شهریور) با هدف حمایت از کالای ایرانی در بخشنامه ای به گمرکات سراسر کشور، شیوه جدید ترخیص کالاهای مشمول اخذ مابه التفاوت ارزی با اخذ تعهد از واردکنندگان را ابلاغ کرد.
براین اساس 25 عنوان ردیف کالایی همچون برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز سرد و گرم، گوشت مرغ، تخم مرغ، کنجاله سویا، ذرت، جو، داروهای دامی، انواع کود شیمیایی، سموم، انواع بذر، شکر خام، روغن خوراکی، روغن خام، حبوبات، انواع دانه های روغنی، لاستیک سنگین، کاغذ چاپ و تحریر، خمیر کاغذ، کاغذ روزنامه، چای خشک، دارو و تجهیزات پزشکی، ماشین آلات و تجهیزات پزشکی از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف شدند. 
در این میان لوازم التحریر و صنایع سلولزی نیز در فهرست کالاهای معاف از پرداخت مابه التفاوت ارز قرار داشتند. 
«امیر خسرو فخریان» رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ ای هفته گذشته از توزیع نوشت افزار در فروشگاه های زنجیره خبر داد و گفت که این اقدام به منظور حمایت از تولید داخل است.