کمک یک میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به اوکراین

شنبه،۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴

اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد، بسته کمکی به مبلغ یک میلیارد دلار به صورت قرض به اوکراین تخصیص داده است.

کمک یک میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به اوکراین

«والدس دومبروفسکیس» نایب رئیس کمیسیون اروپا در امور یورو اعلام کرد: اتحادیه اروپا با اعطای بسته کمکی به مبلغ یک میلیارد دلار به اوکراین با هدف برقراری ثبات اقتصادی در این کشور، موافقت کرد.
وی در مراسم امضای توافقنامه همکاری اتحادیه اروپا با مقام های اوکراینی گفت: این برنامه نقاط ضعف اقتصادی اوکراین را هدف گرفته و از ثبات اقتصادی این کشور حمایت می کند.
بر اساس توافق صورت گرفته، بسته اعتباری یک میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به اوکراین به صورت وام های میان مدت و طولانی مدت با هدف حمایت از اصلاحات اصلی در اقتصاد این کشور اعطا خواهد شد و در مقابل اوکراین نیز متعهد خواهد بود تا تغییراتی در سیاست های خود انجام دهد.
اتحادیه اروپا و آمریکا حمایت های خود از اوکراین را پس از استقلال جمهوری کریمه از این کشور و پیوستن آن به فدراسیون روسیه افزایش دادند.
همچنین واشنگتن و متحدان غربی اش تاکنون بارها روسیه را به دلیل دخالت در مسائل اوکراین تحریم کرده اند. مقامات آمریکایی بر این باورند که حدود دو هزار سرباز روس در شرق اوکراین مستقر هستند. بر اساس توافق مینسک که سه سال پیش امضا شد، قرار شد روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.
اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است. 
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند. 
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.