نمایشگاه بین‌المللی دوحه با حضور44 شرکت ایرانی افتتاح شد

دوشنبه،۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹

شیخ 'عبدالله بن ناصر آل ثانی' نخست وزیر و وزیر کشور قطر اولین 'نمایشگاه و همایش تولیدات بین المللی' (IPEC ) با حضور 44 شرکت ایرانی از بخش خصوصی را افتتاح کرد.

نمایشگاه بین‌المللی دوحه با حضور44 شرکت ایرانی افتتاح شد

وی در مراسم افتتاحیه، برگزاری این نمایشگاه را در راستای سند چشم انداز 2030 قطر با حضور کشورهای دوست و برادر عنوان و ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه فرصت مناسبی برای پایان طرح های در دست اجرای این کشور و میزبانی بهتر مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2022 میلادی باشد.
'حمد بن احمد بن عبدالله آل ثانی' عضو شورای اداری اتاق قطر و از اعضای هیات مدیره نمایشگاه بین المللی نیز در این خصوص گفت که برگزاری این نمایشگاه منعکس کننده توجه دولت قطر به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای دوست و بازارهای جدید برای تولیدات قطری و توسعه سرمایه گذاری خارجی در این کشور است
وی با بیان اینکه این نمایشگاه در سه بخش ، آموزش و پرورش ، گردشگری و تجارت عمومی برگزار می شود ، هدف از آن را ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و بحث درباره راههای غلبه بر چالش های توسعه سرمایه گذاری در منطقه با مشارکت سیاسیون ، بازرگانان و مسئولان حکومتی از خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد.
وی اضافه کرد : بخش آموزش و پرورش شامل دستاوردهای کشورها در زمینه دانشگاه ها ، مراکز آموزش زبان ، آموزش حرفه ای ، برنامه ریزی آموزشی و دانشگاهی ، بخش گردشگری شامل سازمان های گردشگری ، خطوط هوایی ، هتل ها ، کافه و فروشگاه های بهداشتی و بخش تجارت عمومی هم فناوری اطلاعات ، وسایل منزل ، جواهرات ، کفش ، صنایع ، پارچه ، لوازم یدکی خودرو، وسایل ورزشی و وسایل ساختمانی را شامل می شود.
کشف فرصت های کاری و سرمایه گذاری در قطر از نزدیک ، اطلاع از روند طرحها و بازار این کشور، دیدار با مسئولان و تصمیم گیرندگان در بخش های عمومی و خصوصی به صورت مستقیم ، عقد قراردادهای تجاری و امکان توسعه شبکه همکاریها و امکان فروش مستقیم محصولات از فواید مشارکت در این نمایشگاه عنوان شده است.
در این نمایشگاه که در فضایی به وسعت 15 هزار متر مربع از 8 تا 10 اکتبر (16 تا 18 مهر ) در مرکز نمایشگاههای بین المللی دوحه برگزار می شود ، 360 شرکت از قطر و شرکتهایی از کویت ، عمان ، الجزایر ، مغرب ، تونس ، ترکیه ، ایران ، پاکستان ، جمهوری آذربایجان، اردن و تاجیکستان حضور دارند.
44 شرکت ایرانی از بخش خصوصی استان های مختلف که با حدود هزار متر فضا در این نمایشگاه حضور دارند، تولیدات خود در زمینه فرش ، مبلمان ، مواد غذایی ، تزئینات منازل و صنایع پلاستیکی عرضه کرده اند.
منابع قطری دست اندرکار نمایشگاه در اینفوگرافی های منتشره حجم مبادلات تجاری قطر با 11 کشور شرکت کننده را حدود 6 میلیارد دلار برآورد کرده اند . بر اساس این گزارش پاکستان ، ترکیه و سلطنت عمان هر یک با بیش از یک میلیارد دلار در بالای این جدول و تاجیکستان تنها با 411 هزار دلار در پایین ترین رده جدول قرار دارند.
این منابع همچنین حجم مبادلات بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را 97.7 میلیون دلار اعلام کرده اند و این در حالی است که سفارت ایران در دوحه پیشتر این مبلغ را فراتر از 250 میلیون دلار و حتی حدود 300 میلیون دلار در پایان سال 96 اعلام کرده اند .
حجم مبادلات اقتصادی ایران و قطر تا پیش از قطع روابط این کشور با عربستان ، بحرین و امارات به صورت سنتی بین 80 تا 100 میلیون دلار تخمین زده می شد که بخش عمده ای از آن هم شامل صادرات مواد غذایی و مصالح ساختمانی ایران به قطر بوده است .
'عبدالکریم گراوند' استاندار بوشهر و دو تن از مدیران کل این استانداری هم به عنوان میهمان ویژه ایران در این نمایشگاه حضور دارند و قرار است در حاشیه برگزاری نمایشگاه دیدارهای با برخی وزرای قطری از جمله وزیران راه ، بازرگانی و کشاورزی داشته باشد.