توسعه بیمارستان‌ها شاخصی برای ارتقاء ‌سلامت

سه شنبه،۰۴ دي ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶

بهروز محمدی فر - امروزه شاخص سلامت یکی از ارکان و عوامل توسعه در هر کشوری محسوب می‌گردد و از جمله شاخصه‌های مهم در ارتقاء توسعه هر کشور است. سلامتی افراد جامعه نوعی سرمایه محسوب می‌گردد که در طول عمر شخص مستهلک می‌گردد و بیماریهای افراد باعث استهلاک غیر طبیعی آن می‌شود.

بدین جهت سلامت، بخش مهمی از سرمایه هر انسانی تلقی می‌شود. یکی از عواملی که فرآیند رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شاخص‌های مربوط به بهداشت هستند.

شاخص‌های متفاوتی جهت توسعه بهداشت مد نظر موسسات بین‌المللی برای رتبه‌بندی بهداشت هر کشور در نظر گرفته می‌شود که در نهایت هدف آن افزایش سلامت عمومی افراد یک جامعه خواهد بود. هر چند که بیشتر شاخص‌ها به صورت کمی میزان سلامت فرد را اندازه‌گیری می‌کند، ولیکن بخش مهمی از ارتقا شاخص‌ها مربوط به زیرساخت‌های ارائه خدمات بهداشتی و درمانی خواهد بود. در کنار ارائه خدمات پیشگیرانه بخش دیگری از ارائه خدمات، خدمات درمانی است. مهم‌ترین بخش زیرساختی ارائه خدمات درمانی نیز به نوبه خود بیمارستان‌ها محسوب می‌شوند. پس بیراه نیست که توسعه کمی و کیفی بیمارستان در کشورها را به عنوان زیر ساختی برای ارتقا شاخص‌های سلامت در نظر گرفت.

هم اکنون به ازای هر هزار نفر حدود 1.03 تخت بیمارستانی در کشور داریم که شامل حدود 120 هزار و 612 تخت بیمارستانی می‌شود و بر اساس سند ملی درمان، ایران تا سال 1404 باید حدود 73 هزار تخت بیمارستانی جدید با تعرفه دولتی و حدود 40 هزار تخت بیمارستانی جدید با تعرفه خصوصی به این تعداد اضافه شود.

با توجه نیازمندی نظام سلامت کشور به بازسازی و نوسازی تخت‌های بیمارستانی و نظر به نیاز به ساخت و سازهای بیمارستانی در کشور برگزاری نمایشگاه تخصصی در زمینه ساخت و ساز بیمارستانی فرصت مغتنمی برای بهره‌مندی صنوف مختلف در این عرصه است.

تجربه برگزاری نمایشگاه‌های تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی در نقاط مختلف دنیا و ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه‌های یاد شده در قیاس با ظرفیت‌های تولید مصالح و تاسیسات ساختمانی و تجهیزات پزشکی در داخل کشور گویای این مطلب است که خلاء حضور چنین نمایشگاهی در کشور احساس می‌گردید.

تا به امروز از ظرفیت تولید دانش ساخت و ساز و طراحی بیمارستان در داخل کشور استفاده شده است که امید می‌رود با برگزاری این نمایشگاه و برپایی کارگاه‌های مناسب تخصصی و برقراری ارتباطات سازنده بین حوزه‌های مختلف طراحی و ساخت و تجهیز در سطح ملی و بین‌المللی موجبات بالاتر رفتن ظرفیت‌ها و به روز شدن بیمارستان‌های کشور باشیم.