آمادگی توکیو، واشنگتن و سئول برای تضمین عدم تغییر نظامی سیاسی کره‌شمالی

يکشنبه،۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴

توکیو، واشنگتن و سئول آماده هستند تا ضمانت‌هایی را به کره شمالی بدهند که نظام سیاسی اش تغییر نخواهد کرد.

آمادگی توکیو، واشنگتن و سئول برای تضمین عدم تغییر نظامی سیاسی کره‌شمالی

در شرایطی که نااطمینانی و نگرانی نسبت به مسیر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی همچنان وجود دارد، وزرای خارجه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی قصد دارند هماهنگی و همکاری مشترک خود را بیش از پیش ارتقا دهند.

دومین نشست سه جانبه وزرای خارجه 3 کشور در کمتر از یک ماه در شرایطی برگزار می شود که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به تازگی به پیونگ یانگ سفر کرده و با مقام های کره شمالی رایزنی هایی درباره روند خلع سلاح اتمی داشته است.

کره شمالی از نگرش مذاکره‌کنندگان آمریکایی در جریان گفتگوهای کاری این هفته برای بررسی جزئیات چگونگی غیرهسته‌ای‌کردن شبه‌جزیره کره که از سوی سران دو کشور در نشست سنگاپور مورد موافقت قرار گرفته بود، ابراز تأسف کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در خبرگزاری مرکزی کره شمالی منتشر شده است، تلاش ایالات متحده برای غیرهسته‌ای‌‌کردن یکجانبه و اجباری پیونگ‌یانگ مورد انتقاد قرار گرفته است.

قرار است مایک پامپئو اطلاعات جدیدی را درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته ای با کره شمالی در اختیار تارو کونو وزیر خارجه ژاپن و کانگ کیونگ ووها وزیر خارجه کره جنوبی قرار دهد.

در حالی که رسانه های خبری آمریکایی گزارش داده اند که کره شمالی همچنان به توسعه تاسیسات هسته ای و موشکی اش ادامه می دهد، شک و تردیدهای زیادی درباره عزم و تمایل پیونگ یانگ برای برچیدن برنامه تسلیحات اتمی مطرح شده است.

وزرای خارجه آمریکا و ژاپن پیش از آغاز دیدار سه جانبه همراه با وزیر خارجه کره جنوبی، رایزنی های دوجانبه ای داشته اند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز دیدار کرده است. توکیو بارها اعلام کرده است که حل و فصل مساله مربوط به اتباع ربوده شده این کشور در دهه های 1970 و 1980 میلادی توسط ماموران کره شمالی در اولویت خواهد بود. نخست وزیر ژاپن خواستار خلع سلاح کامل و غیرقابل بازگشت و قابل راستی آزمایی کره شمالی شده است.

آبه تاکید کرد: حل و فصل مسائل مربوط به کره شمالی از جمله برنامه هسته ای و موشکی و مساله اتباع ربوده شده، از اهمیت فوق العاده ای برای ژاپن و صلح و ثبات و امنیت منطقه ای برخوردار است.

آمادگی برای تضمین عدم تغییر نظامی سیاسی کره‌شمالی

تارو کونو وزیر خارجه ژاپن نیز در سخنانی گفت: توکیو، واشنگتن و سئول آماده هستند تا ضمانت‌هایی را به کره شمالی بدهند که نظام سیاسی اش تغییر نخواهد کرد.

وی پس از مذاکرات سه جانبه با وزرای خارجه آمریکا و کره جنوبی تاکید کرد: امروز ما به توافق رسیدیم که آماده ارائه ضمانت هایی به کره شمالی هستیم که رژیم این کشور تغییر نمی کند. خلع سلاح کامل، غیرقابل بازگشت و قابل راستی آزمایی پیش شرط اصلی این مساله خواهد بود.

وزیر خارجه ژاپن افزود: سئول و توکیو به طور کامل از سیاست آمریکا در قبال کره شمالی حمایت می کنند. وزیر خارجه کره جنوبی و من به طور کامل از سیاست های آمریکا در قبال خلع سلاح هسته ای کامل، برگشت ناپذیر و قابل راستی آزمایی پیونگ یانگ حمایت می کنیم. ژاپن و کره جنوبی به همکاری نزدیک برای حل و فصل مسائل و مشکلات مربوط به کره شمالی ادامه می دهند.

کان کیونگ ووها وزیر خارجه کره جنوبی نیز گفت: دو کشور مذاکرات بین واشنگتن و پیونگ یانگ را مثبت ارزیابی می کنند. وزیر خارجه آمریکا جزئیاتی درباره مذاکرات خود با مقام‌های کره شمالی در پیونگ یانگ را به اطلاع ما رساند. ارزیابی ما از این مذاکرات مثبت بوده است.