کیش و ماجرای سیمرغ و نهنگ

شنبه،۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸

دیروز عصر و در آخرین روز آبان ماه، بر خلاف همیشه، از ساحل زیبای سیمرغ در جزیره مرجانی کیش،  تصاویر تلخ و غم انگیزی به جهان مخابره شد.

کیش و ماجرای سیمرغ و نهنگ

کیش همیشه خاستگاه اخبار شاد و مفرح برای همگان بوده و این موضوع بخشی از برند کیش است که همیشه  تداعی کننده اخبار و اتفاقات مثبت باشد. اما دیروز اینگونه نبود.
نهنگ بی جان در ساحل کیش، از گونه در خطر انقراضی است که به گونه براید شهرت دارد و در فهرست سایتس که معاهده ای مربوط به حفظ جانوران و گیاهان در حال انقراض است، مورد اشاره و حمایت قرار گرفته است.
برخورد با کشتی ها، ریزش مواد نفتی، آلودگی صوتی در دریاها، اکتشاف، تولید و استخراج انرژی و آسیب دیدن چرخه هموار زندگی آنها نسبت به دوره های گذشته از مهم ترین علل مرگ نهنگ ها است که جزء بزرگ‌ترین گونه های زیستی به شمار می روند. در سال های اخیر گزارش هایی از خودکشی نهنگ ها از روی استیصال و ناراحتی نیز توسط دانشمندان گزارش شده است.
مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: نهنگ پس از بیرون آوردن از دریا، درساحل سیمرغ  دفن شد. اما در آینده اسکلت این پستاندار بزرگ به موزه محیط زیست دریایی کیش منتقل می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه به تازگی ساختمانی با عنوان مرکزآموزش و مطالعات محیط زیست در کیش ساخته شده و طبقه اول این مجموعه برای موزه محیط زیست با مقاصد آموزشی اختصاص یافته ، اسکلت این نهنگ درآینده در این موزه جانمایی خواهدشد.
از سال 2000 میلادی که یک نهنگ درآبهای محدوده تنگه هرمز در حدفاصل جزایر قشم و هرمز یافت شد، این هفتمین مورد از مشاهده لاشه نهنگ درسواحل جنوبی ایران در سواحل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر است.
این نهنگ زیبا که  ۱۴.۵ متر طول و حدود ۵ تن وزن داشت، در گروه نهنگ های آبی و گوژپشت قرار دارد که در آبهای گرم زندگی می‌کنند و دراقیانوس های اطلس، آرام و هند دیده می شوند.
این گونه از سال ۲۰۱۹ حمایت شده و در خلیج مکزیک در معرض انقراض اعلام شده است. بعضی از جمعیتهای این گونه، مهاجرت فصلی دارند و معمولا در گروه های بیست نفره در یک حوزه تغذیه ای دیده می شوند. نهنگ های گونه براید، ۹ سالگی بالغ می‌شوند و زمان جفت گیریشان، فصل پاییز است. بدنشان براق و باله هایشان باریک و نوک دار بوده و سرشان حدودیک چهارم طول بدنشان است. 
مرگ نهنگ در ساحل جزیره کیش، خبری تلخ برای علاقمندان محیط زیست بود و جمعه کیشوندان را از دیگر غروب های جمعه دلگیرتر کرد. 
به اذعان قدیمی های ساکن کیش، سواحل زیبای این جزیره تا کنون چنین رخداد ناگواری را شاهد نبودند.
این موضوع بادآور این نکته است که با وجود بهبود محیط زیست در دوران شیوع کرونا، بدلیل خصلت زیاده طلبانه انسان و توسعه غیر منطبق با طبیعت و محیط زیست، حال محیط زیست و حیات وحش خوب نیست و همه ما باید به تبعات رفتارهای خود، بیش از پیش توجه کنیم.
اگر کمی فانتزی و استعاری به موضوع نگاه کنیم، شاید نهنگ تنها و زیبای از بین رفته، با رساندن پیکر  نیمه جان خود به کیش که به جزیره پاک مشهور است، خواسته تا با امکان انتشار گسترده این خبر، بار دیگر توجهات ملی و بین المللی را به موضوع وضعیت ناخوشایند نهنگ ها متوجه کند. کسی اشک‌های نهنگ ها را در عمق دریاها و اقیانوس ها نمی بیند.

کیش و ماجرای سیمرغ و نهنگ