دومین نهنگ مُرده، به ساحل کیش رسید

سه شنبه،۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰

پدیدار شدن لاشه یک نهنگ عظیم الجثه در سواحل جزیره کیش در فاصله کمتر از پانزده روز گذشته، موجب نگرانی فعالان و علاقمندان محیط زیست شده است.

دومین نهنگ مُرده، به ساحل کیش رسید

به گزارش اقتصاد کارا، امروز لاشه نهنگ بزرگ در يك كيلومتري جزيره کیش در حال نزديك شدن به ساحل شرقي بود و با توجه به اينكه محل به گل نشستن لاشه ساحل پر تردد شرقي تخمين زده شد، با تلاش دست اندرکاران محيط زيست سازمان منطقه آزاد كيش، براي رفاه حال ساکنان و گردشگران و پیشگیری از انتشار بوی نامطبوع ، لاشه به ساحل خلوتی انتقال یافت.
با توجه به اینکه دفن لاشه در خاک برکیفیت و مقاومت استخوان های نهنگ تاثیر منفی دارد ، این بار و با حمایت بخش خصوصی اسکلت نهنگ در آب از لاشه جدا شده و در ساحل به هم وصل می شود تا جهت استفاده های آموزشی و پژوهشی به موزه پژوهشکده دریایی کیش منتقل شود. در این روش، مشکل تولید بوی نامطبوع به واسطه دفن لاشه کامل در سواحل ماسه ای نیز برطرف می شود.
‎در این روش، مشکل تولید بوی نامطبوع به واسطه دفن لاشه کامل در سواحل ماسه ای نیز برطرف می شود.
‎برای جداسازی لاشه از اسکلت نهنگ در آب دریا ، یک گروه متشکل از متخصصان حیات وحش امشب وارد جزیره کیش می شوند و عملیات جداسازی اسکلت فردا آغاز می شود. در این مدت لاشه نهنگ از طریق  یک لنگر در آب های کم عمق ساحل ثابت خواهد ماند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز با ارسال نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خواستار اعزام گروهی از متخصصان آن مجموعه جهت بررسی این واقعه شد.
در نامه غلامحسین مظفری که خطاب به عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و عضو شورای عالی مناطق آزاد نوشته شده، آمده است: طی دو هفته گذشته ، لاشه دو نهنگ در سواحل جزیره کیش رویت شده است. با عنایت به نامعلوم بودن علت مرگ دو نهنگ، خواهشمند است نسبت به اعزام گروهی از کارشناسان و متخصصان جهت بررسی این پدیده کم سابقه به جزیره کیش اقدام لازم صورت گیرد.
با گزارش امروز مرگ این نهنگ، تعداد لاشه نهنگ های مشاهده شده در سواحل ایران از سال ۲۰۰۰ میلادی به هشت مورد رسیده است.