اعطای پناهندگی اتحادیه اروپا به آوارگان اوکراین

دوشنبه،۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲

اتحادیه اروپا با اعطای اقامت موقت به پناهندگان اوکراینی تا سقف سه سال موافقت کرد. اتحادیه اروپا برای عملی کردن این طرح یکی از مکانیسم‌های خود را برای اولین بار فعال کرد تا به شهروندان اوکراینی و خانواده‌هایشان اجازه اقامت، کار، تحصیل و استفاده از رفاه اجتماعی در اتحادیه اروپا بدهد.

اعطای پناهندگی اتحادیه اروپا به آوارگان اوکراین

اتحادیه اروپا می‌گوید کسانی که تبعه اوکراین نیستند، اما در این کشور اقامت طولانی مدت داشته‌اند و یا پناهنده اوکراین بوده‌اند از مشمول این برنامه می‌شوند. بر این اساس دانشجوها و یا نیروی کار فصلی در اوکراین که شامل این برنامه نمی‌شوند برای بازگشت به کشور خود کمک دریافت خواهند کرد.

یک و نیم میلیون اوکراینی از کشورشان خارج شدند

در یازدهمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین، آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد بیش از یک و نیم میلیون اوکراینی از زمان آغاز جنگ تا کنون از این کشور فرار کرده‌اند.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی یا آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد خروج این تعداد از جنگ‌زدگان را سریع‌ترین بحران پناهجویی اروپا از زمان آغاز جنگ جهانی دوم توصیف کرد.

لهستان می‌گوید: تعداد بی‌سابقه از اوکراینی‌ها همچنان در حال عبور از مرز هستند. این کشور بیش از ۹۰۰ هزار پناهجو را پذیرفته است. تعداد زیادی از زنان و کودکان اوکراینی همچنان وارد اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی می‌شوند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از سفر به مرز لهستان و اوکراین، به مولداوی و کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا سفر کرد. انتظار می‌رود که آقای بلینکن در سفر به مولداوی تضمین‌هایی را برای حمایت بیشتر بدهد. مولداوی عضو ناتو نیست و از کشورهای جدا شده از روسیه به شمار می‌آید. خدمات اجتماعی در مولداوی به دلیل شمار بالای پناهجویان زیر فشار است.

توقف خدمات کارت‌های اعتباری ویزا و مستر کارد در روسیه

ویزا و مسترکارد که از فراگیرترین کارت‌های اعتباری در جهان هستند، از تعلیق فعالیت‌های خود در روسیه به خاطر تحریم های اعمال شده علیه کرملین خبر دادند. به گفته این دو شرکت، کارت‌های صادر شده در روسیه در خارج از این کشور اعتبار نخواهند داشت و دارندگان کارت‌های اعتباری صادر شده در خارج از روسیه نمی‌توانند در این کشور از آن استفاده کنند.

پیش از این نیز زارا، پی‌پل و سامسونگ از توقف فعالیت‌هایشان در روسیه خبر داده بودند. در پی تهاجم روسیه به اوکراین و اعمال تحریم علیه این کشور از سوی آمریکا و متحدانش در اروپا، بسیاری از موسسات مالی و شرکت های بزرگ فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده اند.

آیا روسها در مذاکرات هسته ای ایران مانع تراشی می کنند؟

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز گفته است: تحریم‎‌های وضع شده علیه کشورش در بحران اوکراین مانعی بر سر راه توافق هسته‌ای ایران ایجاد کرده و هشدار داده است که در این قضیه منافع ملی روسیه باید مورد توجه قرار گیرد. در واکنش به این خبر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تحریم‌های جدید مرتبط با روسیه با برجام ارتباطی ندارد"

لاوروف گفته است که روسیه از ایالات متحده "ضمانت‌های کتبی" می‌خواهد که تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به همکاری این کشور با ایران و در رابطه با احیای برجام لطمه نخواهد زد. او گفت که مسکو خواهان "پاسخ بسیار روشن" در این رابطه است که این تحریم‌ها به هیچ‌صورتی بر روابط تجاری-‍‌ اقتصادی و سرمایه‌گذاری روسیه در ایران آنگونه که در برجام آمده است، تاثیری نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است که بر اساس برجام روسیه و چین می‌توانند در برنامه‌ هسته‌ای غیرنظامی ایران و در چارچوب قوانین منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به این کشور کمک کنند و تحریم‌ها (علیه روسیه) به این پروژه‌ها خللی وارد نمی‌کند.

او افزوده است: "ما خواهان تضمین کتبی هستیم ... که روند جاری که از سوی آمریکا شروع شده است به هیچ‌وجهی به حقوق ما در خصوص انجام تجارت آزاد و کامل اقتصادی و همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری و تکنیکی- نظامی با ایران خللی وارد نمی‌کند."

در واکنش به این خبر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تحریم‌های جدید مرتبط با روسیه با برجام ارتباطی ندارد و نباید تأثیری بر اجرای احتمالی آن بگذارد. در مورد برجام، ما به تعامل با روسیه ادامه می‌دهیم. روسیه درباره اینکه اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، منافع مشترک دارد.