بار دیگر مکرون

جمعه،۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷

امانوئل مکرون اولین کسی است که در بیست سال گذشته دو دوره پشت سر هم در فرانسه به ریاست ‌جمهوری رسید، با شعار جمهوری به پیش و با کسب ۵۸ درصد آرا، خانم لوپن رقیب انتخاباتی خود را شکست داد تا رویای اروپای متحد لااقل برای 5 سال دیگر زنده بماند.

بار دیگر مکرون

با اعلام این پیش‌‌بینی، غریو شادی کسانی که در پای برج ایفل پاریس جمع شده بودند به هوا برخاست اما در ستاد انتخاباتی مارین لوپن حال و هوایی دیگر حاکم شد. انتظار طرفداران او حداقل بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها بهتر از این بود.

خانم لوپن از کسانی که به او رای دادند تشکر کرد و گفت: فرانسه بیش از حد فراموش شده، اما ما فرانسه را فراموش نمی‌کنیم. او با توجه به بهتر شدن نتیجه رقابتش با امانوئل مکرون در مقایسه با پنج سال پیش، همین نتیجه را یک پیروزی، دانست.

در انتخابات هفته گذشته فرانسه، میزان مشارکت در انتخابات حدود ۷۲ درصد بود، که این کمترین رقم در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از سال ۱۹۶۹ میلادی بوده است. تعداد غایبان این انتخابات هم بیش از ۲۸ درصد پیش‌بینی شده که رقمی تاریخی در زمینه عدم مشارکت سیاسی و نشانه‌ای از اعتراض به رهبران سیاسی فرانسه از سوی مردمی است که با شرایط اقتصادی نامناسب دست و پنجه نرم می‌کنند.

امانوئل مکرون در حالی برای یک دوره پنج ساله دیگر در کاخ الیزه ماندگار می‌شود که مهم‌ترین چالش او جلب رضایت غایبان و یا افرادی است که به او رای داده‌اند، اما از عملکردش ناراضی‌اند. رهبران سیاسی فرانسه، حالا باید برای سازماندهی مجدد و مبارزه در انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن آماده شوند.

آقای مکرون در حال حاضر اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد، اما نامزدهای شکست خورده دور اول از جمله ژان لوک‌ملانشون،رهبر جریان چپ افراطی و مارین لوپن نامزد اصلی رقیبش در دور پایانی، از همان دیشب کمپین‌های جدید خود را برای شکست مکرون در انتخابات پارلمانی پیش‌رو آغاز کرده‌اند. نظرسنجی‌ها نشان‌‌ می‌دهد ۶۳ درصد از رأی دهندگان می‌خواهند مکرون اکثریت خود را در پارلمان از دست بدهد. اگر این اتفاق بیافتد او دولتی خواهد داشت که ناچار به ائتلاف با احزاب دیگر خواهد بود.

پنج سال پیش، امانوئل مکرون،  با تحویل قدرت از فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق، کار خود را آغاز کرد. او آن موقع با ۳۹ سال، جوان‌ترین رییس جمهور تاریخ فرانسه شد. مکرون که دانش آموخته اقتصاد است، در پنج سل گذشته نتوانست آنطور که هوادارانش انتظار داشتند، خوش بدرخشد. تظاهرات و اعتراضات معروف به جلیقه زردها که ماهها به طول کشید، یکی از زخم های عمیق به چهره فرانسه در این سالها بود. با اینحال مکرون همچنان جوان در مناظرات انتخاباتی اخیر و سخنان پس از انتخابش، وعده داده که تلاش می کند در این دوره با ایجاد تغییرات مهم، جایگاه فرانسه را ارتقاء بخشد.

با انتخاب فرانسه، سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نفس راحتی کشیدند. چرا که مکرون عمیقا معتقد به اتحادیه اروپاست و برای تقویت این همگرایی مهم، تلاش فراوانی کرده است. در دیگر سو، اگر لوپن انتخاب می شد، ضربه ای دیگر به اتحادیه اروپا به عنوان مهمترین و بادوام ترین پیوند سیاسی اقتصادی جهان وارد می شد. انگلیس، فرانسه و آلمان، سه رکن مهم اتحادیه اروپا هستند و دو سال پیش، با خروج انگلیس، ضربه مهمی به این نهاد عالی وارد شد و خروج فرانسه نیز می توانست اوضاع را به مراتب بدتر کند.

مارین لوپن تا کنون مسیری را طی کرده است که جناح راست افراطی فرانسه را تا آستانه تصرف ریاست جمهوری پیش برده است.

مارین لوپن حتی پس از اینکه در سال ۲۰۱۱ رهبری 'جبهه ملی' را از پدرش تحویل گرفت، سال‌ها تلاش کرد تا به نقطه‌ای از اهریمن‌زدایی برسد که برای تبدیل یک نیروی افراطی به حزبی که معتقد است در آستانه قدرت است، لازم است. سیاست‌های او در مورد مهاجرت و اولویت دادن به مسکن و اشتغال برای اتباع فرانسوی هنوز هم از موضع راست افراطی است، اما زنی که رهبری حزب بازسازی شده 'اجتماع ملی' را بر عهده دارد، این بار تلاش کرد برای پیروزی، تصویری معتدل و در دسترس از پوپولیسم را نشان دهد. آگاهان معتقدند که پیام الکسی ناوالنی از زندان روسیه خطاب به مردم فرانسه مبنی بر اهمیت انتخاب مکرون نیز در سرنوشت این انتخابات مهم بود. ناوالنی که بخاطر انتقاداتش از پوتین در زندان است، گفت که حزب تحت مدیریت لوپن از بدهکار یک بانک روسی است و این بانک بخاطر نزدیک تر شدن لوپن به سیاستهای آن کشور، از دریافت اقساط وام خود داری کرده است.

او به شبکه رادیویی فرانس اینتر گفت: "بله، من یک پرورش‌دهنده گربه حرفه‌ای هستم، به نوعی کشاورز هستم." لوپن شش گربه دارد که در ویدیوهای تیک ‌تاک او حضور دارند و حتی یک حساب خصوصی ویژه اینستاگرام دارند