ایلان ماسک ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داد

سه شنبه،۲۰ دي ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
بخاطر ماجراجویی های سال گذشته

ایلان ماسک دیگر عنوان ثروتمندترین مرد دنیا را یدک نمی‌کشد. ایلان ماسک با از دست دادن ۲۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌اش در جایگاه دومین فرد ثروتمند دنیا قرار گرفت.

ایلان ماسک ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داد

پورتال اقتصادی بلومبرگ گزارش داد که ایلان ماسک در فاصله بین نوامبر ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲، ۲۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌اش را از دست داده است. صاحب کارخانه خودروسازی تسلا هم‌اکنون با حدود ۱۳۷ میلیارد دلار دارایی پس از خانواده آرنو دومین فرد ثروتمند جهان و اولین کسی است که در عرض یک سال ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داده است.

خانواده فرانسوی برنارد آرنو مالک کنسرن بزرگ LVMH که صاحب ۷۰ برند لوکس از جمله لویی ویتان و بولگاری است، حدود ۱۶۲ میلیارد دلار دارایی دارد.

دلیل اصلی از دست دادن ۲۰۰ میلیارد دلار بیش از هرچیز به سقوط ارزش سهام تسلا باز می‌گردد. این شرکت خودروسازی ۶۵ درصد ارزش سهامش را از دست داد. ماسک پیش از این سهام زیادی از تسلا را به منظور سرمایه‌گذاری برای خرید توییتر به ارزش ۴۴ میلیارد دلار واگذار کرده بود.

نشریه تخصصی "فوربس" نیز گزارش داده که ایلان ماسک دارایی بسیار زیادی را از دست داده است. بر اساس برآورد این نشریه، ماسک در سال گذشته ۲۱۹ میلیارد دلار از دست داده و دارایی‌اش به ۱۴۶ میلیارد دلار رسیده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران ماسک را مورد انتقاد قرار می‌دهند که با خرید توییتر خبرساز شد اما تسلا را نادیده گرفت. این بزرگترین زیان تاریخ تا کنون شناخته شده است.

ایلان ماسک به عنوان موفق ترین کارآفرین دنیا در 2 دهه گذشته، در ایام کریسمس اعلام کرد که در سال آینده (۲۰۲۳) سهام دیگری از تسلا را واگذار نخواهد کرد و به محض پیدا کردن فرد مناسب، مدیریت توییتر را به شخص دیگری واگذار می‌کند. این خبر اما سرمایه‌گذاران را قانع نکرد.

با این حال، به نظر می رسد سقوط آزاد سهام تسلا در این بین متوقف شده و پس از بهبودی جزئی، ارزش آن راکد شده است.