سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال را با جدیت دنبال می‌کنیم

دوشنبه،۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال را با جدیت دنبال می‌کنیم گفت که برای اقشار محروم و آسیب‌پذیر خصوصا کارگران نگاه و برنامه ویژه‌ای دارم.

سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال را با جدیت دنبال می‌کنیم

محسنی بندپی درباره جلسه بازنگری دستمزد کارگران در شورای عالی کار گفت: آقای رئیس جمهور در آخرین مصاحبه تلویزیونی اعلام کردند که سیاستگذاری‌هایی در این خصوص در دست انجام است که از اقشاری که نیازمند حمایت ویژه‌تری هستند، حمایت شود تا افزایش قیمت‌ها معیشت آن‌ها را دچار مشکل نکند.

به گفته وی، این حمایت، مستمری‌بگیران کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و اقشار حداقل‌بگیر را شامل می‌شود.

بندپی درباره منابع سازمان تامین اجتماعی و مدیریت کارگران در آن تاکید کرد: برنامه‌های دکتر ربیعی در این راستا بوده است و ما موظفیم از این سرمایه‌ها صیانت کنیم.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت ادامه داد: سرمایه‌های تامین اجتماعی متعلق به کارگران زحمتکش است و باید ارزش افزوده این سرمایه ها را بیشتر کنیم.

وی با اعلام حمایت از اشتغال روستایی گفت: با پیوند بین تعاونی‌ها و دهیاری‌ها و حمایت از تعاونی‌ها در جوامع روستایی، شرایط برای سرعت بخشیدن به اشتغال روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها گرفته می‌شود.

به گفته سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس سرشماری سال 1395 حدود ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی سکونت دارند که به دلیل کم توجهی به اشتغال مولد در روستاها نسبت به سرشماری سال 1390 شاهد مهاجرت‌هایی بودیم.

محسنی بندپی گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای تعاونی‌های روستایی و برای زنان مولد در روستاها نیز تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان ضمانت را پیش بینی کرده است.

وی همچنین در نخستین همایش تعاونی‌های دهیاری، ادامه داد: در ابتدای انقلاب 50 درصد جمعیت مولد ما در روستاها زندگی می‌کردند، به نحوی که بر اساس سرشماری سال 97، 20 میلیون و 700 هزار نفر در روستاها ساکن بودند ولی بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که 76 درصد کسانی که دچار فقر شده‌اند، در روستاها سکونت دارند و به دلایل مختلفی از جمله نبود زمینه‌های اشتغال مهاجرت به شهرها را در پیش گرفته‌اند.

محسنی بندپی افزود: در کشورهای توسعه یافته به صورت ریشه‌ای و اساسی به موضوع ماندگاری روستاها پرداخته شده است، به نحوی که در کانادا 33 درصد اشتغال مربوط به تعاونی‌ها است و در آمریکا از هر 10 نفر چهار نفر در تعاونی‌ها شاغل‌اند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد در سازمان بهزیستی با بانک کشاورزی طرح تامین مالی خرد را در روستاها آغاز کردیم و گروه‌های همیار را با همکاری زنان توسعه دادیم تا با ارتقای دانش و آموزش و بکارگیری ظرفیت‌های موجود توانستیم 47 هزار شغل در این طرح ایجاد کنیم.

وی افزود: امروز پیوند بین ظرفیت‌های کاری و اشتغال در روستاها در زمینه‌های فنی و تولید فرآورده‌های غذایی تا صنایع دستی با همکاری چند وزارتخانه به وجود آمده است و امیدواریم نتایج حاصله به ماندگاری روستاییان در روستاها، رفع فقر و بیکاری و جلوگیری از مهاجرت به شهرها بینجامد.

محسنی بندپی در پایان مبارزه با فقر و آسیب‌های اجتماعی را از کارکردهای اشتغال عنوان کرد و گفت: تعاونی‌ها اهرم مناسبی برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی به ویژه در مناطق روستایی و بخش کشاوری هستند که با استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها می‌توان بهره وری در مناطق روستایی را افزایش داد.