سیاست‌های تجاری آمریکا برای اقتصاد جهانی خطرناک است

شنبه،۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷

'اوالد نووتنی' رئیس بانک مرکزی اتریش سیاست‌های تجاری آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را غیرقابل محاسبه خواند که می‌تواند ناامنی‌های قانونی و خطر زیادی برای اقتصاد جهانی به همراه داشته باشد.

سیاست‌های تجاری آمریکا برای اقتصاد جهانی خطرناک است

به گزارش روزنامه استاندارد اتریش، نووتنی همچنین رشد اقتصاد فعلی آمریکا را تصنعی دانست که می‌تواند به دلیل اصلاحات مالیاتی و تدابیر دیگر، در سال 2019 این کشور را با کسری حداقل 5 درصدی بودجه روبرو کند.
وی همچنین خواستار تقویت یورو برای استقلال بیشتر اروپا از دلار شد و با اشاره به سهم 35.7 درصدی یورو در تراکنش‌های مالی بین‌المللی، اختلاف بین سهم دلار و یورو در بازارهای جهانی را بسیار اندک دانست که می‌تواند با اتخاذ تدابیری درست در سطح اتحادیه اروپا این نقصان نیز جبران شود.
رئیس بانک مرکزی اتریش در ادامه با اشاره به اهمیت سیستم تبادل مالی سوئیفت در دنیا از کنترل آن توسط آمریکا ابراز ناخرسندی کرد و با ذکر این مثال که ' آمریکا می‌تواند هر زمان که خواست ایران را در این سیستم مالی تحریم کند' گفت: همان‌گونه که بسیاری از سیاستمداران اخیرا اعلام کرده‌اند، اروپا باید در این زمینه استقلال بیشتری داشته باشد.
پیش‌ازاین هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز خواستار استقلال مالی اتحادیه اروپا و ایجاد کانال‌های پرداختی مخصوص به خود شد تا در این زمینه از ایالات‌متحده آمریکا بی‌نیاز شود.
وی در مقاله‌ای حفظ توافق هسته‌ای با قدرت‌های عمده جهان (برجام) را با تشکیل نظام پرداخت مالی اروپایی مستقل از ایالات‌متحده آمریکا ممکن دانست.
ماس نوشت: به‌این‌علت تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال‌های پرداخت مستقل از ایالات‌متحده و تأسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملاً ناگزیر و ضروری است.
رئیس‌جمهوری آمریکا اردیبهشت سال جاری خروج کشورش از برجام و بازگشت تحریم‌های رفع شده به مدد این توافق را اعلام کرد. به دنبال این تصمیم، دور اول تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در 15 ماه مرداد اعمال شد.
دور بعدی تحریم‌ها که بیشتر شامل تحریم‌های نفتی می‌شود، در 13 آبان ماه اعمال خواهد شد. اتحادیه اروپا در حال تلاش برای یافتن راهی برای حفظ برجام و تضمین بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی آن است.