۱۶ اثر تاریخی تهران ثبت ملی شد

سه شنبه،۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد: ۱۶ اثر فرهنگی و تاریخی تهران در شورای ثبت آثار منقول واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شده و در فهرست ملی جای گرفت.

۱۶ اثر تاریخی تهران ثبت ملی شد

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران، پرهام جانفشان با اشاره به اینکه از مجموع ۱۶ اثر ثبت شده ۹ اثر متعلق به مجسمه‌های استاد ابوالحسن صدیقی است گفت: مرحوم ابوالحسن صدیقی آثاری را از خود به یادگار گذاشته است که امروز بخش مهمی از تاریخ و هویت شهری تهران محسوب می‌شود.

وی افزود: شناسایی و ثبت نمادهای فرهنگی و تاریخی شهر تهران بخشی از اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی استان تهران در سال‌های آتی خواهد بود.

جانفشان گفت: هویت و تاریخ یک ملت تنها به موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و باستانی خلاصه نمی‌شود و در برنامه‌های تورهای تهرانگردی موضوع نمادهای تاریخی و فرهنگی شهر تهران بیشتر از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مجسمه فردوسی در میدان فردوسی، مجسمه خیام در پارک لاله، مجسمه امیر کبیر در پارک ملت، مجسمه امیر کبیر در مدرسه دارالفنون، مجسمه فردوسی در موزه کتاب و میراث مستند، سردیس دایه استاد صدیقی در مجموعه باغ موزه نگارستان و مجسمه سیاه نی زن و دو سردیس سیاه نی زن در موزه هنرهای ملی از آثار استاد صدیقی بود که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران خاطر نشان کرد: با همکاری و حمایت قابل تقدیر مدیریت موزه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شش "در " تاریخی این آستان مقدس نیز در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.

جانفشان گفت: مجسمه میدان حر اثر استاد غلامرضا رحیم زاده ارژنگ از دیگر نمادهای فرهنگی و تاریخی شهر تهران بود که با نظر اعضا واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد.

ابوالحسن صدیقی (۱۳ مهر ۱۲۷۳ – ۲۰ آذر ۱۳۷۴)نقاش و مجسمه‌ساز برجستهٔ ایرانی و از شاگردان کمال‌الملک بود. تندیس فردوسی در میدان فردوسی، تندیس یعقوب لیث صفاری در زابل، تندیس خیام در پارک لاله تهران، تندیس نادرشاه افشار در آرامگاه نادرشاه در مشهد و طرح چهره ابوعلی سینا از کارهای برجسته وی هستند.